Eurofighter Typhoon a lengyel légierőben?
Szöveg: JETfly | 2010. szeptember 10. 13:25Szeptember 6-9. között rendezik meg a lengyelországi Kielce-ben az International Defence Industry Exhibition (MSPO) szakkiállítást, melyen többek között a Eurofighter delegációja is képviseltette magát. A lengyelek vadászrepülőgépeik cseréjében gondolkodnak.
Az európai konzorcium küldöttsége a légierejének modernizációja előtt
álló Lengyelország még hadrendben álló MiG-29-es vadászgépei, valamint a
hamarosan kivonásra kerülő Szu-22M4 típus felváltására kínálja a
Typhoont.
A konzorcium egyik képviselője a Typhoon lengyelországi promóciója kapcsán elmondta, hogy az európai harci gép ára és fenntartási költsége a következő 30-40 évre vonatkozóan várhatóan kedvezőbb lenne, mint a jelenleg még szolgálatot teljesítő ex-szovjet repülőgépek karbantartása, valamint üzemidejük 2028-ig történő meghosszabbítása. A Typhoonok lengyelországi értékesítését az EADS és a Finmeccanica is támogatja, akik ipari partnerként és technológiai transzferrel is segítenék a megállapodás létrejöttét, nem is beszélve arról, hogy a lengyeleknek a konzorcium tagországai – Németország, Olaszország, Spanyolország, Nagy-Britannia – továbbá a típust már szintén hadrendben tartó Ausztria is segítséget nyújthat a kiképzés és a logisztikai terén.
A tervek szerint Lengyelország légiereje 2011 és 2012 között vonja ki hadrendből 48 darab Szu-22-esét, ugyanakkor már többször szóba került, hogy ez a típus akár 2016-ig is üzemben tartható. Ezen gépek kivonása egyúttal sürgős feladat elé is állítja Varsót, hiszen a védelmi minisztérium korábbi tervei szerint 120 darab modern harci repülőgéppel kívánják megerősíteni 8 légibázis gépparkját, amihez a Szu-22-esek nyugdíjazása után még hadrendben maradó 31 darab Fulcrum és a 48 darab Lockheed Martin F-16C/D nem lesz elegendő.