F-16-os okozta a katasztrófát?
2007. október 19. 10:23Hiába zárult le a vizsgálat, továbbra is makacsul tartja magát az a feltételezés, hogy egy F-16-os gép is szerepet játszott abban a tragédiában, amely Arizonában történt egy civil kisgéppel.
A Jet-fly magazin számol be róla, hogy lezárult az a
vizsgálat, amelyben a tavaly, Arizonában lezuhant Lufthansa-oktatógép
katasztrófájának körülményeit igyekeztek feltárni. Ugyan minden kétséget
kizáróan nem sikerült bizonyítani, ám továbbra is makacsan tartja magát az a
feltételezés, hogy a katasztrófához köze lehet egy F-16-os vadászgépnek, amely
fél perccel a becsapódás előtt megközelítette a motoros oktatógépet. A
katasztrófában elhunyt a kisgép 22 éves női
Az egy hajtóműves Beechcraft F33 kisgép az F-16-ossal való
találkozás után meredek szögben kezdett el süllyedni, majd 29 másodperc után a
földbe csapódott. Az egyedül repülő Lufthansa-növendék a phoenixi Goodyear
Airportról szállt fel tavaly február elsején, s a kijelölt légtér fele haladt a
megfelelő magasságra emelkedve. Mivel már a képzés vége felé járt, ezért a
repülését oktató nélkül végezte.
Elérvén a kb.
(kb.
magasságot, a pilóta csökkentette a hajtómű teljesítményét, és erőteljes
süllyedésbe kezdett. Az ottani légügyi hatóság feltételezése szerint
valószínűleg ekkor jelezhetett a kisgép azon rendszere, amely a potenciális
ütközésekre hivatott felhívni a pilóta figyelmét.
Másodpercekkel később az F-16-os jobbról balra haladva repült el a kisgép
előtt, igaz, relatív nagy távolságban. A közeli reptér radarjának adatai
alapján a vadászgép vízszintesen 564 méterre, függőlegesen 122 méterre
közelítette meg az oktatógépet. Az F-16-os elhaladása után a növendék gépe
folytatta a süllyedést, amely meghaladta a 2500 láb/perc sebességet is. A gép
végül 50 fokos szögben, enyhe jobb oldali bedöntéssel csapódott be.
A roncsok többszöri vizsgálata alapján kizárták a meghibásodás lehetőségét.
Ugyanakkor azt az eshetőséget is kizárták, hogy az elhaladó vadászgép
hajtóművéből kiáramló gázsugár befolyásolta volna a kisgép repülési
tulajdonságait, ugyanis a jelentés szerint ehhez a két gép túl messze volt
egymástól. Ugyanakkor nem zárják ki annak lehetőségét, hogy a kisgép pilótája a
küszöbönálló ütközés miatt pánikba esett, vagy talán eszméletét is
elveszthette. A Lufthansa helyi kiképzőközpontjának vezetője hitelt érdemlőnek
minősítette a jelentést, ugyanakkor se ő, sem pedig azon reptér illetékesei,
ahonnan a kisgép felszállt, nem hajlandóak további információkkal szolgálni.