Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hatalmas összegek mennek el a katonai légi szállításra

Szöveg: JETfly<br /> |  2008. május 6. 21:19

Az Egyesült Államok elképesztően sok pénzt költ a kiegészítő légi szállításokra, mivel a saját kapacitásai nem elegendőek a frontokon harcoló csapatok ellátására. Az iraki és az afganisztáni hadműveletek nagymértékben leterhelik az amerikai légierő teherszállító gépekből álló flottáját, ezért a polgári légitársaságoktól bérelnek kapacitást. Idén erre a célra nem kevesebb, mint 3 milliárd dollárt költenek majd.

Régóta köztudott, hogy az amerikai szállítógépek száma kevesebb, mint amennyire szükség lenne a világ minden táján állomásozó csapatok szállítására és a folyamatos utánpótlás biztosítására. Ráadásul a legnagyobb, de megelehetősen régi C-5 Galaxy flotta felújítása is csak lassan halad, így a szintén hatalmas és modernebb C-17-esek leterheltsége igen nagy. A C-130 Herculesek ugyan nagy mennyiségben állnak rendelkezésre, ezek szállító kapacitása és hatótávolsága azonban nem elegendő a stratégiai interkontinentális feladatokra.

Éppen ezért – a nagy teherszállító társaságok gépein kívül – bérelnek akár orosz és ukrán An-124 vagy IL-76 szállítógépeket is. A katonákat – azaz az élőerőt – például a charter légitársaságok gépei szállítják a válságövezetekbe, ez a számítások szerint még olcsóbb is, mintha katonai gépekkel tennék ugyanezt.

Havi szinten jelenleg akár a 300 millió dollárt is meghaladják azonban a költségek, ami még az amerikai hadvezetésnek sem olcsó… Az amerikai légierő nem véletlenül írta ki úgy a légi-utántöltő gépek váltására irányuló tendert, hogy a KC-135-ösök utódainak az üzemanyagon kívül teherszállításra is alkalmasnak kell lenniük.