Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hatásos belépő - a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2022. szeptember 16. 16:58

A közönség mellett a szaklapok, illetve a katonai repüléssel foglalkozó portálok munkatársait is lenyűgözte az a 12 perces program, amelyet a világ egyik leghíresebb légi show-ján, Fairfordban idén először szereplő magyar Mi–24P harci helikopter mutatott be.

MH_2022_9

A 2022-es Royal International Air Tattoo (RIAT) elnevezésű rendezvényen két-két JAS 39EBS HU Gripen vadászbombázó és Mi–24P Hind harci helikopter képviselte hazánkat. A forgószárnyasok Szolnokról indultak Dél-Angliába; a csapat vezetője Makai Sándor alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Harcihelikopter-zászlóaljának parancsnoka volt. Mint elmondta, a rendezvény előtt hozzávetőleg egy esztendővel érkezett a felkérés a fairfordi szereplésre, s ennek pozitív elbírálását követően kezdődhetett meg a kiutazás szervezése. A légvonalban közel 1700 kilométernyi út megtétele komoly előkészületeket igényelt, hiszen a gépek hatótávolsága, illetve a hajózók levegőben tölthető ideje is korlátokat jelentett a repülés során, emellett minden érintett ország illetékes szervétől be kellett szerezni a szükséges diplomáciai engedélyeket.

Ezek, illetve a szolnoki szakemberek által készített részletes repülési terv birtokában vágott neki az útnak a két Mi–24-es; egyikükre a dinamikus bemutató végrehajtása várt, míg a másiknak a statikus soron kellett állnia a látogatók rohamát. Az utazás végül nyolc és fél órát igényelt, s több helyen is leszállással kellett megszakítani azt. Az első állomást a pápai bázisrepülőtér jelentette, ahonnan teli üzemanyagtartályokkal indultak tovább a forgószárnyasok. Ezt követően – légi irányítói kérésre – egy áthúzás erejéig a géppár „beköszönt” Salzburg repülőterére is, néhány perces kitérővel bővítve az aznapi menetidőt. Az első külföldi technikai megállóra a németországi Laupheim katonai repülőterén került sor, onnan pedig – a megfelelő mennyiségű üzemanyag betöltését követően – a belgiumi Beauvechain légibázisra repültek át, ahol az éjszakát is töltötték. Itt egyébként a közösen végrehajtott Fire Blade gyakorlatoknak köszönhetően már ismerősként köszöntötték a magyar hajózókat és a deszanttérben utazó repülő-műszaki szakembereket az 1. ezred katonái. Belgiumból nézve szinte csak egy ugrás Anglia, amelyet a La Manche-ot keresztezve értek el, így Dovernél szemügyre vehették a híres fehér sziklákat is.

További részletek a Magyar Honvéd magazin szeptember 16-án megjelenő számában!