A levegő urai – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából
Szöveg: honvedelem.hu | 2016. március 10. 14:20Az első világháború kirobbanásakor a szemben álló felek nem rendelkeztek konkrét elképzelésekkel a repülőgép alkalmazását illetően. A harcok során aztán kialakultak a légi hadviselés eljárásai, amelyek a technológia rohamléptű fejlődésével párhuzamosan már a háborús évek alatt is rengeteget változtak. Mindezek, illetve annak felismerése, hogy a légtér birtoklása döntő hatással bírhat a későbbi háborúk menetére, 1918-ra az önálló fegyvernemek sorába emelte a légierőt.
A britek és a franciák szintén alkalmaztak kormányozható léghajókat, ám a tapasztalatok arra ösztönözték őket, hogy inkább a repülőgépeket fejlesszék. 1917-re a németek is kivonták Zeppelinjeiket a frontról.
1914-ben, az akkor alig tízéves múltra visszatekintő új technikai eszköz, a repülőgép három alapvető típusa létezett: az egy- illetve kétfedelű, húzólégcsavaros, továbbá a kétfedelű tolólégcsavaros változat. A katonai vezetők ezeket legfeljebb felderítő feladatokra tartották alkalmasnak, de arra is korlátozottan, hiszen a pilóta csak nagyon körülményes módon kommunikálhatott a szárazföldi erőkkel.
(További részletek a Magyar Honvéd magazin március 11-én, pénteken megjelenő számában!)