Amíg a nyugati hadszíntéren a „furcsa háború" (1939. szeptember 3. – 1940. május 10.) hónapjai egyhangúan peregtek, addig a tengereken a német flotta – különösen annak 57 hadra fogható búvárhajója – igen nagy intenzitással vetette bele magát a küzdelembe. A harci cselekmények első hetében tizenegy brit hajót pusztítottak el, összesen mintegy 65 ezer bruttó regisztertonna űrtartalommal. Ez közel a fele volt a német korlátlan tengeralattjáró-háború csúcsán, 1917 áprilisában elsüllyesztett mennyiségnek, ami Nagy-Britanniát akkor a katasztrófa szélére juttatta.
Erős kezdésAz atlanti csata már a brit hadüzenet után tíz órával elkezdődött; a brit zászló alatt hajózó, fegyvertelen SS ATHENIA óceánjárót 1939. szeptember 3-án este 9 órakor a Hebridáktól kétszáz mérföldre, nyugatra figyelmeztetés nélkül megtorpedózták. A fedélzeten tartózkodó 1400 emberből 112 vesztette életét, köztük 28 amerikai. A németek azonnal tagadták, hogy az utasszállítót ők süllyesztették volna el, sőt a náci sajtó néhány napon belül egyenesen a briteket vádolta meg: elpusztították a saját hajójukat, hogy kiprovokálják az Egyesült Államok hadba lépését. Később azonban kiderült: a Fritz-Julius Lemp főhadnagy parancsnoksága alatt álló U–30-as küldte a tenger fenekére az óceánjárót.Nem késett sokat a britek válasza: szeptember 14-én megsemmisítették az U–39-es tengeralattjárót, ami a HMS ARK ROYAL repülőgép-hordozót próbálta megtorpedózni. Három nappal később viszont a németek már eredményes támadást indítottak a brit hadiflotta ellen. Az áldozat egy másik repülőgép-hordozó, a HMS COURAGEOUS volt, melyet az U–29-es küldött hullámsírba, a legénység 519 tagjával együtt. Ezt követte október 14-én az U–47-es bravúrja; a Günther Prien főhadnagy parancsnoksága alatt álló búvárhajó átjutott a Scapa Flow-i brit haditengerészeti bázis áthatolhatatlannak tartott védelmén, majd elsüllyesztette az ott horgonyzó HMS ROYAL OAK csatahajót; az akció 786 tengerész életét követelte. Ez a figyelemre méltó haditett jelentősen emelte a haditengerészet ázsióját Hitler szemében.