Balkezes karrier
Szöveg: Trautmann Balázs | 2018. szeptember 17. 9:20Balkezessége miatt a vadászpilóta pályafutásról szőtt álmoknak búcsút mondhatott, de forgószárnyasokkal repülve immár 30 éves hivatásos katonai karriert tudhat magáénak Stark Péter őrnagy, az MH 86. Szolnok Helikopterbázis Rubik szállítóhelikopter-zászlóaljának rajparancsnoka.
– A „Kiliánon" a jobb tanulók közé tartoztam. Igaz, akadt a tantárgyak között mumus is: számomra a legnehezebb a harcászat volt. Az államvizsgán póttételt kellett húznom, hogy átmenjek belőle. Hozzá kell tenni, általában az utolsó napon álltam neki tanulni. Ez sajnos meg is látszott ezen a harcászatvizsgán – jegyezte meg csendes mosollyal az őrnagy.
Az első beosztását Szentkirályszabadján kapta: hadnagyként az MN 87. Bakony Harcihelikopter Ezred szállítóhelikopter-századához került, mint másodpilóta. 2000-ben nevezték ki gépparancsnoknak, majd egy nyelvtanfolyam következett. Ennek sikeres teljesítése után, 2001-ben kiderült, hogy a századnál éppen nincs elég gépparancsnoki hely, ezért ismét másodpilótaként repült. 2004-ben aztán megszűnt a szentkirályszabadjai alakulat, Stark Péter pedig az MH 86. Szolnok Helikopterezred állományába került, ahol újból gépparancsnok lett.
– A 2100 repült óra 45 százalékát teljesítettem Mi–8-ason, a többi idő az erősebb Mi–17-esre jutott. Azt még ugyanakkor nem tudom, hogy ezeken kívül lesz-e lehetőségem egy harmadik típust, például a leendő Airbus Helicopters H145M-et repülni – hallhattuk a rutinos pilótát.
Stark Péter nemrég érkezett vissza harmadik afganisztáni missziójából. Első küldetése alkalmával – 2012-ben – az ország keleti részén található Shindandban szolgált öt hónapot. Aztán 2015-ben Kabul következett, négy és fél hónapig, majd idén január és július elseje között ismét ugyanott tevékenykedett.
Néhány, még másodpilótaként átélt, kényszerleszállással végződött különleges esetet leszámítva, az éjjellátó szemüveggel végrehajtott repüléseket tartja a legnehezebbnek a főtiszt. Az amerikai kiképzők segítségével megtanult és begyakorolt képesség jól jött a 2010. október 4-i vörösiszap-katasztrófánál. Az éppen a Logical Decision 2010 hadgyakorlaton részt vevő gépszemélyzetet – Stark Péter, Kovács Krisztián pilóták, illetve Kaliba Ferenc, Lőrincz Tamás fedélzeti technikusok – és a 703-as, a szemüveg használatához átalakított Mi–17-est sebesültszállításhoz riasztották: így az ő nevükhöz fűződött a Magyar Honvédség első éles, éjjellátóval teljesített műveleti repülése és ismeretlen terepen végrehajtott leszállása. A géppel a katasztrófa sújtotta térségből a budaörsi repülőtérre szállították a sérülteket. Másnap hajnalban pedig – szintén a szemüvegek segítségével – négy és fél órás repülés során ellenőrizték a zagytározó állapotát. A csapat egy újabb repedést fel is fedezett a gát oldalában, de szerencsére ez már nem fokozta katasztrófát.
– 2000-ben fejeztük be a házunk építését a Veszprém melletti Kádártán, 2004-ben, a szentkirályszabadjai ezred megszüntetésekor tehát komoly dilemma elé kerültünk. A gyerekek Veszprémbe jártak iskolába, a feleségem is ott dolgozott, így végül az a döntés született, hogy egyedül megyek Szolnokra. A feleségem gyakorlatilag nélkülem nevelte fel a három gyereket, én igazából csak hétvégi apuka vagyok. Hétvégenként hazajárok, egyébként pedig Szolnokon vagy Pápán, kutató-mentő szolgálatban dolgozom, esetleg külszolgálatban valahol a nagyvilágban – sorolta az őrnagy, akitől megtudtuk azt is, hogy bár a családban ő az első hivatásos katona, de talán nem az utolsó.
– Igaz, a 19 esztendős fiam egyelőre csak vadászpilótaként tudja elképzelni a karrierjét, a helikoptervezetői pályától elzárkózik. Pedig itt még egy kis protekciót is adhatnék neki… – jegyezte meg nevetve az őrnagy, aki számára napjainkban a fiatalok oktatása jelenti az igazi szakmai kihívást.
– Ezt élvezem, s próbálom átadni azt a tudást, amit annak idején nekem adtak át azok az oktatók, akiket ma is nagyra becsülök és nagyon tisztelek. Senki sem úgy kezdi a „szakmát", hogy azonnal mindent tud. Bele kell tanulni, bele kell szokni ezekbe a dolgokba. Az, aki szorgalmas és nagyon akar, hamarabb és könnyebben fejlődik. A kevésbé szorgalmasokat pedig az ember noszogatja, hogy felzárkózzanak – zárta a beszélgetést Stark Péter őrnagy.