Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Búcsúzik „Ancsától” a Légijármű Javítóüzem

Szöveg: Ménkű Judit | Fotó: MH Légijármű Javítóüzem |  2020. június 18. 10:52

Az An-26 típusú közepes teherszállító repülőgép 1974-ben került a Magyar Néphadsereg repülőgépflottájába. 2020. júniusában, 46 év szolgálati idő után búcsúzik a Magyar Honvédségtől, valamint azoktól a szakemberektől, akik lehetővé tették, hogy minden körülmények között végrehajthassa feladatait.

1596080749

Az MH Légijármű Javítóüzem katonái és polgári alkalmazottai 1975-től végezték az An-26 típusú szállító-repülőgép időszakos vizsgálatait, szerviz javítását, az ezekhez szükséges végrehajtási technológiák kidolgozását, valamint számos ellenőrző berendezés tervezését és gyártását. Az elmúlt években az alakulat látta el a repülőgép üzembentartásának mérnök-műszaki feladatait, valamint alkalmanként a napi üzemeltetését is. Mindezek mellett a katonai szervezet állandó készenléti szervízcsoporttal rendelkezik, ami egy váratlan repülőesemény bekövetkeztével szakszerű, azonnali támogatást biztosított a típushoz. Mindezt akár műveleti területen is.

A repülőtechnika hosszú idejű, folyamatos hadrafoghatóságának érdekében, az alakulat számos modernizálási és fejlesztési feladatot hajtott végre az An-26 repülőgépeken az évek során. A gép sokoldalú felhasználása érdekében például átalakult a belső tér a mobilizálható elemek alkalmazásával a többcélű feladatvégrehajtások érdekében.

1596080750

Az infracsapdarendszer megtervezése, kivitelezése és beépítése – ami a hőrávezetéses rakéták eltérítésére szolgál -, teljes mértékben az alakulat nevéhez köthető fejlesztés. A repülőgép MEDEVAC, az egészségügyi kiürítési képességének kialakításához tartozik az ágyak beépíthetősége, az orvosi berendezések táplálása, a belső világítás fejlesztése.  Az alakulat kezdetektől részese a „Nyitott Égbolt" (Open Skies) nemzetközi szerződésben vállalt feladatok repülő-műszaki biztosításának. Szakemberei készítettek fel három An-26 repülőgépet a szerződésben vállalt feladatok ellátására, ami magában foglalta az alsó vészkijárat helyére beépíthető fotókeret kialakítását, melyre a kamera és a navigációs távcső rögzíthető, valamint kiegészítő fedélzeti telefonrendszer beépítését.

Az An-26 repülőgép gyakori és szívesen látott vendég, bár inkább már családtag volt az MH Légijármű Javítóüzem területén, mind az időszakos ellenőrzések, mind pedig a sérülések és meghibásodások javításai révén. Joggal mondhatjuk, hogy a gyár szakemberei után az alakulat szakállománya rendelkezett a legtöbb tapasztalattal a típust illetően.  Generációk tanulták rajta a szakmát és adták át egymásnak a megszerzett tudást.

Láthatatlan munka az övék, akik a háttérből biztosítják a légijárművek folyamatos alkalmasságát és hadrafoghatóságát, hogy azok bármely körülmények között teljesíteni tudják feladatukat. Ők is azon csapat tagjai, akik nélkül „Ancsa" 83 ezer repült órája nem gyűlt volna össze.

1596080750
Címkéklogisztika