Búcsúzik „Ancsától” a Légijármű Javítóüzem
Szöveg: Ménkű Judit | Fotó: MH Légijármű Javítóüzem |  2020. június 18. 10:52Az An-26 típusú közepes teherszállító repülőgép 1974-ben került a Magyar Néphadsereg repülőgépflottájába. 2020. júniusában, 46 év szolgálati idő után búcsúzik a Magyar Honvédségtől, valamint azoktól a szakemberektől, akik lehetővé tették, hogy minden körülmények között végrehajthassa feladatait.
Az MH Légijármű Javítóüzem katonái és polgári alkalmazottai 1975-től végezték az An-26 típusú szállító-repülőgép időszakos vizsgálatait, szerviz javítását, az ezekhez szükséges végrehajtási technológiák kidolgozását, valamint számos ellenőrző berendezés tervezését és gyártását. Az elmúlt években az alakulat látta el a repülőgép üzembentartásának mérnök-műszaki feladatait, valamint alkalmanként a napi üzemeltetését is. Mindezek mellett a katonai szervezet állandó készenléti szervízcsoporttal rendelkezik, ami egy váratlan repülőesemény bekövetkeztével szakszerű, azonnali támogatást biztosított a típushoz. Mindezt akár műveleti területen is.
A repülőtechnika hosszú idejű, folyamatos hadrafoghatóságának érdekében, az alakulat számos modernizálási és fejlesztési feladatot hajtott végre az An-26 repülőgépeken az évek során. A gép sokoldalú felhasználása érdekében például átalakult a belső tér a mobilizálható elemek alkalmazásával a többcélű feladatvégrehajtások érdekében.
Az infracsapdarendszer megtervezése, kivitelezése és beépítése – ami a hőrávezetéses rakéták eltérítésére szolgál -, teljes mértékben az alakulat nevéhez köthető fejlesztés. A repülőgép MEDEVAC, az egészségügyi kiürítési képességének kialakításához tartozik az ágyak beépíthetősége, az orvosi berendezések táplálása, a belső világítás fejlesztése. Az alakulat kezdetektől részese a „Nyitott Égbolt" (Open Skies) nemzetközi szerződésben vállalt feladatok repülő-műszaki biztosításának. Szakemberei készítettek fel három An-26 repülőgépet a szerződésben vállalt feladatok ellátására, ami magában foglalta az alsó vészkijárat helyére beépíthető fotókeret kialakítását, melyre a kamera és a navigációs távcső rögzíthető, valamint kiegészítő fedélzeti telefonrendszer beépítését.
Az An-26 repülőgép gyakori és szívesen látott vendég, bár inkább már családtag volt az MH Légijármű Javítóüzem területén, mind az időszakos ellenőrzések, mind pedig a sérülések és meghibásodások javításai révén. Joggal mondhatjuk, hogy a gyár szakemberei után az alakulat szakállománya rendelkezett a legtöbb tapasztalattal a típust illetően. Generációk tanulták rajta a szakmát és adták át egymásnak a megszerzett tudást.
Láthatatlan munka az övék, akik a háttérből biztosítják a légijárművek folyamatos alkalmasságát és hadrafoghatóságát, hogy azok bármely körülmények között teljesíteni tudják feladatukat. Ők is azon csapat tagjai, akik nélkül „Ancsa" 83 ezer repült órája nem gyűlt volna össze.