Dunai hajóbaleset – portrésorozat a Hableány mentőiről
Szöveg: honvedelem. hu / MTI | 2019. augusztus 6. 11:50A Hableány sétahajó elsüllyedt, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval a Margit híd közelében május 29-én este. A sétahajón harmincöten utaztak, harminchárom dél-koreai és a kéttagú magyar személyzet. Hét dél-koreait sikerült kimenteni a Dunából, huszonhét áldozatot megtaláltak, egy dél-koreai utast még keresnek a hatóságok. A baleset mentőiről Balogh Zoltán fotóriporter készített portrésorozatot az MTI részére; mi a katonákat és a HM Zrínyi Nonprofit Kft. dolgozóját mutatjuk be közülük.
Tarlós Vince törzsőrmester, az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred katonája egy gumicsónakon, a Duna belvárosi szakaszán a Parlament előtt július 3-án.
A tragédia összehozta a mentésben részt vevő szervezetek dolgozóit, összekovácsolta a csapatot – mondja a törzsőrmester, aki a tragédia éjjelén gumicsónakról emelte ki az áldozatokat a vízből a Kopaszi-gátnál. A következő két hétben kollégáival segített a tűzoltóknak, rendőröknek, katonáknak, a Terrorelhárítási Központ (TEK) munkatársainak, valamint a mentésben részt vevő dél-koreaiaknak.
* * *
Koch Norbert főhadnagy, az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred Hadihajós Alosztály megbízott parancsnoka a Dunaújváros aknamentesítő hajón, a Duna belvárosi szakaszán a Parlament előtt július 3-án.
A tragédia éjszakáján a többi mentésben részt vevő szervezettel együttműködve segítette a kutatást és mentést, majd bajtársaival hajnalban elkezdték a búvárbázis kialakítását.
* * *
Farkas Péter szakaszvezető, az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred logisztikájának gépkocsivezetője a Margit-szigeten július 2-án.
Minket is lesújtott a hír, de katonák vagyunk – mondja a tragédiáról megrendülten a sofőr, aki autóbusszal vitte a mentésben résztvevőket a baleset másnapjától a szigetre. A háttércsapat azonnal összeállt, ők vitték a katonáknak a vizet, az élelmet és a ruhát, és amire még szükségük volt.
* * *
Simon Péter geodéta, a HM Zrínyi Nonprofit Kft. felmérő mérnöke a Margit híd budai hídfőjénél július 23-án.
A Hableány kiemelésénél a geodéziai biztosítás volt a feladata. Kollégáival a szonárméréseket értékelve a búvárok merüléséhez nyújtottak segítséget, valamint a Clark Ádám úszódaru áthaladását modellezték. A visszajelzésekből úgy látja, hogy a mentés során végzett munkájuk nyomán a szakmájuk felértékelődött.
* * *
Török László zászlós, az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred rajparancsnoka a Margit-szigeten július 3-án.
A kiemelés napjáig segítette a dél-koreai kollégáit búvárfelszereléssel, mert az övék nem voltak alkalmasak merülésre a Margit hídnál, nagyon jó munkakapcsolat alakult ki közöttük. Annak ellenére tudtak egymással összehangoltan dolgozni, hogy több helyről, a haditengerészettől, a parti őrségtől és tűzoltóságtól kerültek a tragédia helyszínére.
* * *
Váci Norbert őrvezető, a Dunaújváros aknamentesítő hajó gépésze a Margit híd alatt július 3-án.
Hosszú volt ez a két hét, főleg a kollégáim családtagjai számára, akiknek a támogatása nélkül nem tudtuk volna mindezt végigcsinálni – mondja az őrvezető, aki előbb gumicsónakból, majd a hajó fedélzetéről vett részt a mentésben. Kollégáival együtt technikai felszereléssel segítették a dél-koreai és magyar búvárokat, fóliával takarták el a holttestek kiemelését.
* * *
Szabó Zsolt őrnagy, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Rubik szállító zászlóaljának rajparancsnoka az Erzsébet hídon július 2-án.
Először az tűnt fel, hogy személyes tárgyakat sodor a víz, és egyszer csak megláttam egy embernek látszó valamit a Dunában – idézi fel a repülés során történteket – Amíg a vízi rendőrök nem emelték ki, nem is voltunk biztosak benne, hogy egy áldozatot találtunk.
Fotók: Balogh Zoltán (MTI)