Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Elhunyt vadászpilóták emlékére

Szöveg: Galambos Sándor |  2018. augusztus 15. 8:02

Feladatteljesítés közben, Nyárlőrinc körzetében életüket vesztett kecskeméti vadászpilóták tiszteletére avatott emléktáblát a község főterén augusztus 12-én, vasárnap Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület.

1599191779
Repülőszerencsétlenségben elhunyt vadászpilóták emléke előtt tisztelegtek a község lakói és Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület tagjai a kecskeméti repülőtér leszállóirányába eső Nyárlőrincen. Mezőfi István alezredes, Szucsák Imre százados, Jakab Imre főhadnagy és Pintér Mihály hadnagy emléktábláját Pénzváltó István polgármester és Zayzon Jenőné jegyző avatták fel a községi művelődési ház előtti parkban. Simon Róbert Sándor nyugállományú főtörzsőrmester, az egyesület elnöke elmondta: az emlékhely kialakítása Wolf Ferenc, a jelenleg Kanadában élő egykori vadászpilóta-jelölt anyagi támogatásával valósulhatott meg.

1599191779
* * *

Pintér Mihály hadnagy, a kecskeméti 62. Vadászrepülő Ezred 1. század 2. raj parancsnoka, 1953. április 16-án a 810-es oldalszámú MiG-15BISZ típusú vadászrepülőgéppel éjszakai műszeres repülési feladatot hajtott végre. Nyárlőrinc térségében a gépe elvesztette a magasságát és jobb szárnyával a földnek ütközött, kigyulladt és teljesen elégett.

Jakab Imre főhadnagy, az ezred 3. századának parancsnokhelyettese 1956. január 06-án, a 717-es oldalszámú MiG-15BISZ vadászgéppel éjszakai légtérrepülés közben – a község jelenlegi Petőfi utcája területén – ismeretlen okból a földnek ütközött. A repülőgép-vezető nem kísérelt meg katapultálást.

1599191780
Mezőfi István alezredes, a Repülő Kiképző Központ parancsnoka a 933-as oldalszámú MiG-17PF típusú repülőgéppel 1960. június 17-én éjszakai elfogási feladatot hajtott végre, majd engedélyt kért a repülésvezetőtől a besorolásra. Miután futót nyitott, a 3. fordulóból a gépe lecsúszott, majd földnek ütközött.

Szucsák Imre százados, a kecskeméti 59. Honi Vadászrepülő Ezred 2. század 4. raj parancsnoka 217-es oldalszámú MiG-21F-13 típusú gépével 1963. augusztus 12-én éjszakai feladatot repült, gyorsítási útvonalon a maximális sebesség elérését gyakorolta. A feladat során 10 ezer méter magasságban – valószínűleg a hajtóműolaj kokszosodása miatti – a hajtóműve leállt és a gép kigyulladt. A pilóta kényszerleszállást akart végrehajtani. Igyekezett tartani a magasságát, de a sebességét elvesztette. A repülésvezető parancsára a távoli irányadónál kis magasságon katapultált. Ejtőernyője azonban nem lobbant be. Szucsák századost Szolnokon helyezték örök nyugalomra.

1599191780
Fotó: a szerző felvételei