Fokozottan kell figyelni a repülés biztonságára
Szöveg: Kálmánfi Gábor | 2017. január 23. 13:22Az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (MH LVIK) repülésbiztonsági helyzete megfelelő, kritikus besorolású tényezők nem ismertek. Ugyanakkor számos területen van lehetőség arra, hogy a központ repülésbiztonsági szintje tovább nőhessen – szögezte le Szücs József ezredes, az MH LVIK parancsnoka, az alakulatnál megrendezett repülésbiztonsági konferencián, január 19-én.
Az évek óta működő önkéntes anonim bejelentő rendszeren 2016-ban, az állomány részéről hozzávetőlegesen négyszer több, javító szándékú bejelentés érkezett a repülésbiztonsági rendszerbe, mint 2015-ben. A különféle – a biztonságos repülést veszélyeztető esetek között – a parancsnok említést tett olyan a szituációkról, amikor polgári kisgépek repültek be éppen katonai gépek által használt elkülönített légtérbe. Szerencsére a 2016 év során korábban megkezdett egyeztetés és tájékoztatás eredményeként tavaly csupán kétszer került sor ilyen; komoly veszélyeket magában rejtő, légi közlekedési eseményre.
Hallhattuk, hogy a migrációs válság miatt kialakított időszakos légterekben – amelyekben az MH LVIK irányítói koordinációs munkát végeznek – több alkalommal történt jogosulatlan légtérfelhasználás, ami veszélyeztette a légtér legális forgalmát.
Szücs József ezredes szerint, a repülés biztonságának garantálása érdekében szükség van repülésben, a légteret igénybevevő szervezetekkel történő szorosabb és gyakoribb együttműködésre, valamint bővíteni kell az irányítók és a vadászpilóták közös szimulációs lehetőségeit is.
A konferencián elemezték a központ szervezeti elemei tevékenységét a repülés biztonság szemszögéből, illetve előadást hallhattunk a biztonsági kultúra, valamint a személyiség szerepéről a repülésbiztonságban.
Fotó: a szerző felvételei