Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Fokozottan kell figyelni a repülés biztonságára

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2017. január 23. 13:22

Az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (MH LVIK) repülésbiztonsági helyzete megfelelő, kritikus besorolású tényezők nem ismertek. Ugyanakkor számos területen van lehetőség arra, hogy a központ repülésbiztonsági szintje tovább nőhessen – szögezte le Szücs József ezredes, az MH LVIK parancsnoka, az alakulatnál megrendezett repülésbiztonsági konferencián, január 19-én.

A konferenciát megnyitó parancsnoki előadás során Szücs József ezredes, a tavalyi évet repülésbiztonsági szempontból összegző előadásában – képet adva a szakterület teljes rendszeréről – kitért többek között arra, hogy az elmúlt három évben közel harminc százalékkal (!) növekedett hazánk ellenőrzött, és nem ellenőrzött légtereinek forgalma, ami kihatással lehet az esetlegesen bekövetkező légi közlekedési kockázatokra is. Ezzel pedig a légvédelmi irányítókra is nagyobb felelősség hárul.

1596026526

Az évek óta működő önkéntes anonim bejelentő rendszeren 2016-ban, az állomány részéről hozzávetőlegesen négyszer több, javító szándékú bejelentés érkezett a repülésbiztonsági rendszerbe, mint 2015-ben. A különféle – a biztonságos repülést veszélyeztető esetek között – a parancsnok említést tett olyan a szituációkról, amikor polgári kisgépek repültek be éppen katonai gépek által használt elkülönített légtérbe. Szerencsére a 2016 év során korábban megkezdett egyeztetés és tájékoztatás eredményeként tavaly csupán kétszer került sor ilyen; komoly veszélyeket magában rejtő, légi közlekedési eseményre.

1596026526

Hallhattuk, hogy a migrációs válság miatt kialakított időszakos légterekben – amelyekben az MH LVIK irányítói koordinációs munkát végeznek – több alkalommal történt jogosulatlan légtérfelhasználás, ami veszélyeztette a légtér legális forgalmát.
Szücs József ezredes szerint, a repülés biztonságának garantálása érdekében szükség van repülésben, a légteret igénybevevő szervezetekkel történő szorosabb és gyakoribb együttműködésre, valamint bővíteni kell az irányítók és a vadászpilóták közös szimulációs lehetőségeit is.

1596026526

A konferencián elemezték a központ szervezeti elemei tevékenységét a repülés biztonság szemszögéből, illetve előadást hallhattunk a biztonsági kultúra, valamint a személyiség szerepéről a repülésbiztonságban.

Fotó: a szerző felvételei

Címkékközlekedés