Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Helycserés átvizsgálás svéd módra

Szöveg: Gróf Gergely őrnagy |  2013. április 17. 7:26

A kecskeméti Gripeneknél is elérkezett az az időszak, amikor végre kell hajtani rajtuk az első komolyabb tervezett átvizsgálást. Az első ilyen ipari szintű átvizsgálásra a JAS−39-eseknél akkor kerül sor, amikor elérik a nyolcszázadik repült órát.

1595952636

Idén áprilisban már a negyedik Gripent repülték ki a kecskeméti pilóták Svédországba, és két nappal később már hozták is haza az előzőleg januárban kivitt és átvizsgált JAS−39D típusú repülőgépet. Jelenleg mindkét Delta (kétüléses) Gripen a kecskeméti repülőbázison van és átesett az átvizsgáláson. Ez egy komoly, előre megtervezett folyamat eredménye, melyben jelentős felelősség hárul a bázis repülő-műszaki zászlóaljára, amelynek egy évre előre meg kell adnia, hogy melyik repülőgép mikor fogja elérni az előírt nyolcszázadik repült órát. Annak érdekében, hogy a legkisebb logisztikai szervezéssel lehessen végrehajtani a gépek ki- és hazarepülését, mindezt megpróbálják egyetlen hétre betervezni.

A négynapos kinttartózkodás során a magyar műszaki szakemberek An−26-ossal utaznak ki, fogadják az átvizsgálandó gépet, ennek papírjait átadják a svéd szakembereknek, majd ezután közvetlenül visszaveszik tőlük a már kint lévő, 800 órás átvizsgáláson átesett Gripen papírjait. Általában egy, a berepülés végrehajtására jogosult pilóta repüli ki a gépet azért, hogy másnap már elvégezhesse a hazahozandó repülőgép berepülési programját. Ez rendszerint egy-két felszállásból áll, s ha mindent rendben találnak, akkor a következő nap már indulhat is vele haza Kecskemétre.

1595952637

A 800 órás átvizsgálásra az F7 ezred bázisán, Satenasban kerül sor. Itt a linköpingi SAAB repülőgépgyárral azonos szintű átvizsgálást végeznek a svéd szakemberek. A munka során elsősorban a repülőgép sárkányszerkezetét, rendszereit, a teherviselő elemek állapotát, az utólagos beépítéseket és módosításokat ellenőrzik 10 hét alatt. Azért is fontos a határidők betartása, mert a magyar Gripeneken kívül a cseh Gripeneket is itt vizsgálják át. Ha akár csak egyetlen repülőgép beérkezése is csúszik, akkor borul az előre egy évre betervezett szigorú sorrend.

Azért, hogy itthon tartani lehessen az időpontokat, minden repülőgép előre be van „lépcsőzve" annak érdekében, hogy a tervezett határidőre érje el a 800. órát. Ennek alapja az RMZ és a hajózószázadok közti megfelelő összhang, hogy a repülőgépeket ennek megfelelően repültessék.

A repülések alkalmával a kecskeméti hajózóknak már annyi előnyük van, hogy alaposan ismerik az F7-es bázist, annak légterét és eljárásait, mivel minden Gripen-pilóta itt, Satenasban kapja meg típusátképzését a JAS−39 repülőgépre 2005-től napjainkig.

1595952637

Fotó: MH 59. SzDRB