Megújuló munkatervezés – célpontban a hatékonyság
Szöveg: Kovács Dániel | 2014. május 27. 10:36Nagyszabású projektet indított a Honvédelmi Minisztérium, melynek célja, hogy új, digitális alapokra helyezze a munkatervezés folyamatait. A tervezőállomány napi munkáját megkönnyítő számítógépes program, az MH Központi Portál Szolgáltatás keretében kialakított Munkatervező Modul próbaverziója már üzemel, a jövőbeli felhasználók számára pedig a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály szervezett többlépcsős felkészítést.
Négy héten keresztül zajlik a tervezőállomány felkészítése a Honvédelmi Minisztériumban, a honvédség valamennyi katonai szervezetétől összesen mintegy kétszáz fő oktatásáról gondoskodnak a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály tervezési szakemberei.
Napi szinten húszan ismerkednek meg a Munkatervező Modullal, mely várhatóan ősszel veszi át a régi módszerek helyét, forradalmasítva a tervezési folyamatokat. Az új program minden bizonnyal gyorsabbá, átláthatóbbá teszi a folyamatokat, emellett a katonák, kormánytisztviselők életét is megkönnyíti. „A tervezés a vezetés egyik legfontosabb eszköze, a terv a vezetői követelmények és feladatszabás meghatározásának keretdokumentuma. Ma még Excel-táblázatokkal dolgozunk, ezekben határozzák meg havi rendszerességgel az elöljárók a feladatokat az alárendeltek felé. Ezt szeretnénk dinamikussá tenni, és ezen a portálrendszeren (speciális jóváhagyási jogosultsággal bíró személyi vezető körön) keresztül úgy megvalósítani, hogy az folyamatos, naprakész és pontos legyen" − tudtuk meg dr. Kádár Pál ezredestől, a HM Tervezési és Koordinációs Főosztály főosztályvezetőjétől.
„Ez a program lehetővé teszi a valós idejű tervezést. Ez az első, ilyen típusú tervezőmodul a honvédség keretén belül, és alkalmazásával várhatóan mintegy tizenhatezer munkaóra takarítható meg a honvédség teljes szervezetében. Az így felszabaduló erőforrások a végrehajtás színvonalának emelésére és az ellenőrzésre fordíthatóak" − mutatott rá Kádár ezredes.
A célok megfogalmazásában szerepelt, hogy olyan programot használjon az állomány, amely élővé teszi a terveket, gyorsítja a jóváhagyás folyamatát, lehetővé teszi a vezetőknek, hogy valamennyi feladatot ütemezetten, összehangoltan hajtsanak végre, és a megfelelő visszacsatolás révén, ugyanazon a csatornán biztosítsa a tervek nyomon követését. Amint az ügyintéző a javaslatát megjeleníti, az abban a pillanatban bekerül a portál adatbázisába, a különböző szintű vezetők láttamozhatják, jóváhagyhatják, így szintén pillanatokon belül — a beállítástól függően akár több vezetési szinten egyidejűleg — megjelenhet a tervdokumentumokban, ami elsősorban átláthatóságot nyújt a felhasználóknak és megkönnyíti a több szervezeti elemet érintő koordinációt.
„Valószínűleg mindenki örömmel fogadja majd azt is, hogy a mindennapok során használt Információ Kapcsolati Rendszer is bekerül a portálba, ezzel is megkönnyítve az állomány munkáját, hatékonyabbá téve a Magyar Honvédség vezetési rendszerének működését" − mondta a honvedelem.hu kérdésére válaszolva a főosztályvezető.
Fotók: Krasznai-Nehrebeczky Mária és a szerző