Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Mindenekfelett biztonságosan

Szöveg: Kálmánfi Gábor - MH LVIK |  2016. január 26. 7:11

„A repülés mindenkori biztonságának érdekében folyamatosan együtt kell dolgoznunk, bizonyos esetekben azért is, hogy szavatolni tudjuk azok testi épségét, akik a lakosság biztonságának érdekében teszik kockára az életüket” – hangzott el az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (MH LVIK) rendezte repülésbiztonsági konferencián Veszprémben, január 21-én.

A konferencián – dr. Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnökhelyettes és Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság, légierő haderőnem főnöke jelenlétében – Szücs József ezredes, az MH LVIK parancsnoka, és Fekete Ildikó százados, a központ repülésbiztonsági tisztje értékelték a 2015-ös év repülésbiztonsági eredményeit, valamint kijelölték a 2016. év célkitűzéseit és feladatait is.

1596007593

A százados asszony a honvedelem.hu érdeklődésére elmondta: Magyarországon is egyre nagyobb hangsúlyt kap egy olyan szemlélet, amely a repülésbiztonságot érintő bejelentések ösztönzését helyezi előtérbe. Így megnövekszik az esély arra, hogy a feladatok végrehajtása során észlelt hibákat a szakemberek elemezhessék, és a balesetek megelőzése érdekében szükség esetén módosítsák a vonatkozó eljárásokat, előírásokat, jogszabályokat.

„A repülés terén érintett valamennyi részt vevő szervezet rendszeres visszajelzést kap az aktuális repülésbiztonsági kockázatokról. A szakterületen kiemelten fontos az együttműködés és az egységes eljárásrend, mert a legfontosabb a biztonság" – szögezte le Fekete Ildikó százados.

1596007593

És hogy milyen esetleges biztonságot kockáztató veszélyforrásokra kell gondolnunk? Közismert például, hogy az amerikai ikertornyok ellen 2001. szeptember 11-én elkövetett terrortámadások során civil repülőgépeket használtak fegyverként. Azóta a jelenség elleni védekezést világszerte rendszeresen gyakorolják. 2014-ben Németországban épp egy ilyen feladat gyakorlása közben ütközött össze egy Learjet 35-ös és egy Eurofighter Typhoon típusú repülőgép.

A baleset rekonstrukcióját és elemzését a konferencia résztvevői Martinkovics Péter hadnagy (légiirányító) − a német Légiközlekedési Baleset Vizsgáló Szervezet (BFU) hivatalos zárójelentése alapján készült − előadásában hallhatták.

A jegyzőkönyvben található repülési adatok alapján az MH LVIK két munkatársa – akik a Blue Sky virtuális repülőklub tagjai – a központ kérésére, az eset feldolgozása céljából, videoanimációt készítettek, amely a repülőgépek felszállásától kezdve egészen az ütközésben megsérült vadászgép leszállásáig nyomon követi a történteket.

1596007593

A jelentésben a német szervezet biztonsági ajánlásokat fogalmazott meg, többek között az ilyen típusú feladatok végrehajtása előtti kockázatelemzés elkészítését és az eljárások részleteinek kidolgozását. Az eset szomorú tapasztalatait felhasználva szükségessé válhat az eddigi eljárások módosítása.

Ilyen éles repüléssel egybekötött elfogási gyakorlatot egyébként a Magyar Honvédség Gripen vadászgépei is évek óta hajtanak végre a honvédség An−26-os típusú repülőgépeinek közreműködésével – persze, a feladatot minden esetben komoly tervezés-egyeztetés előzi meg. Martinkovics Péter hadnagy kiemelte: minden tervezés és elemzés ellenére sincs garancia azonban arra, hogy az elfogott gép pilótái ismerik az ilyenkor alkalmazandó eljárásokat…

1596007593

Az eset tanulságainak fényében a konferencia meghívott előadói − Klement Tibor, a BorsodChem HSE igazgatója, és Mudra István, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nemzetközi szakreferense − előadásukkal alátámasztották a biztonságtudatosság kialakításának jelentőségét, valamint a változások helyes és hatékony kezelésének fontosságát.

Fotó: a szerző felvételei