Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Szárnyra kapott képesség

Szöveg: Trautmann Balázs | Fotó: a szerző felvételei |  2019. szeptember 5. 11:03

Immár két, hamarosan magyar felségjelzést viselő H145M könnyű, többcélú helikopter is repül már: erről a hazai sajtó képviselői az Airbus Helicopter Donauwörth mellett dolgozó helikoptergyárába szervezett utazás során győződhettek meg saját szemükkel is. A sötétszürkére festett gépek mellett az átképzést végrehajtó magyar hajózókkal és műszaki szakemberekkel is találkozhattak az újságírók.

1596067532

Mint Nagy László, a Magyar Honvédség légierő hadfejlesztési rendszerek fejlesztési főnökségének vezetője elmondta, az első négy H145M még idén Magyarországra, az MH 86. Szolnok Helikopterbázisra érkezik majd. Az ütemezés szoros: jelenleg a húsz megrendelt forgószárnyasból tizennégy már épül: nyolc a fő alkotóelemek összeszerelési, hat a végszerelési, míg négy már a berepülési fázisban van. Utóbbiból két gép már a levegőt is megjárta: az első még július 18-án emelkedett el Európa legnagyobb, csak helikoptereket fogadó és indító repülőteréről, míg a második gép éppen az újságírók látogatásának ideje alatt tette meg ezt a fontos lépést.

1596067532

Mint Nagy ezredes elmondta, jelenleg két magyar hajózó és tíz műszaki szakember kiképzése folyik Donauwörth-ben, de a program ideje alatt összesen ötven hajózót és hatvan műszaki tisztet és altisztet készítenek fel a típus magas szintű repülésére, üzemeltetésére, karbantartására, az ehhez szükséges szakszolgálati engedélyek megszerzésére. 2019-ben négy, 2020-ban tizenkettő, míg 2021-ben az utolsó négy H-145M is Magyarországra repül majd át. Megjegyzendő, hogy a húszgépes flottával a típus legnagyobb üzemeltetője lesz a Magyar Honvédség.

1596067532

Az újságírókat Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy hajózók, illetve „műszaki oldalról" Bagi Tamás őrnagy és Bede Péter zászlós fogadta. A szakemberek elmondták: mind repülés közben, mond a földön, karbantartás alatt a 21. századot képviselik már ezek a helikopterek. Kiemelték a német fél rugalmasságát, a jól kidolgozott, kicsiszolt oktatási módszerek segítségét, de emellett kitértek a tanulnivalók mennyiségére is. A két hajózó a VFR (látás utáni), illetve az IFR (műszeres) repüléshez szükséges oktatás mellett hamarosan az éjjellátó szemüvegekkel végzett repülési feladatokhoz szükséges elméletei és gyakorlati képzést is megkapja. A két pilóta feladata lesz majd a Szolnokon dolgozó bajtársak képzése, oktatása is, illetve a hazarepülő gépek berepülése, átvétele is.

1596067533