Útra kész a futár
Szöveg: Kálmánfi Gábor | 2014. február 3. 7:58Be kell kapcsolni a targoncán a négykerék-meghajtást, különben a hatalmas gumik csak pörögnek a hó alatt megbújó tükörjégen. Ritkaság, hogy a szállítóanyag-raktárban melegebb van, mint odakinn, a hosszú jégcsapok és a mínusz tíz Celsius-fok kaposvári világában. De az EUFOR-futárt hajnali öt órakor akkor is útnak kellene indítani, ha történetesen piros hó hullana az égből.
Hatszázötven kilométer, egy katonai teherautó, három logisztikus katona, a raktérben szállítmány, az úti cél pedig Szarajevó, a magyar EUFOR-kontingens. A fenti mondat lényegi elemei 1996. január 23-a óta változatlanok. Azon a napon indult útnak ugyanis az MH 64. Boconádi Szabó József Logisztikai Ezred kaposvári laktanyájából az első szállítmány a Balkánra, azóta képeznek igény szerint különböző méretű egységrakományokat a logisztikusok, és azóta folyamatosan jönnek-mennek a katonai teherautók oda és vissza, vissza és oda. Most, január utolsó napjaiban, a farkasordító hidegben mindössze egyetlen teherautó, azaz szaknyelven EUFOR-futár indul útnak a szükséges anyagokkal.
Természetesen egy-egy szállítmány – pontosan dokumentált – története nem Kaposváron kezdődik, hanem kinn, a külszolgálati területen – mondja a rakodási folyamatot felügyelő Kovács Péter százados, az ezred logisztikai főnökségének közlekedési tisztje. Először is egy-egy misszió logisztikai szakemberei elküldik a különféle anyagigényeket a „hatvannégyesekhez", ahol a beérkező kérelmeket feldolgozzák, készletezik, illetve – ha nincs raktáron – beszerzik az anyagokat. Ezekből aztán úgymond egységrakományt képeznek, majd ha összegyűlt a megfelelő mennyiségű anyag, a berakodás után útba indul a szállítmány.
Az egységrakomány képzésnek többféle módja van – az egyik a most is látott fa rakodólap-magasítók és doboztető használata. Néhány gyors mozdulat, némi fúrás, plombálás – és az eredetileg zsákokba csomagolt szállítmány máris egységes alakú, színű és formájú ládákban várja a targoncát. A rakodólap-magasítók oldalán pedig a felirat: „a Magyar Honvédség tulajdona".
A mostani szállítmány nettó összsúlya 1100 kilogramm – mutatja a szabályszerű anyaglistát a százados. Egészségügyi szakanyag, humán anyagok, ruházati anyag, kinti gépjárművekhez akkumulátorok (ebben a nagy hidegben nem árt) és szerszámok – ezek indulnak az EUFOR-futárral a Balkánra. A listán láthatom még az adott anyag mennyiségét, pontos súlyát és a forintban megadott értékét is. Aláírás, pecsét. Persze, ha más jellegű anyagokat igényeltek volna meg odakinn, akkor lehet, hogy az egységrakomány egész konténernyi lenne, vagy esetleg kisebb; honvédségi rövidítéssel élve; HAFUK-ból állna. Azaz hajlékony falú konténerekből, amelyek gyakorlatilag 150 vagy 300 literes műanyag oldalfalú zsákok. Ezek főleg ruhanemű kiszállítására alkalmasak és praktikusak.
Közben a targonca jól láthatóan tökéletesen akklimatizálódott a kissé sarkvidéki körülményekhez. Mialatt katonák tucatjai törik a jeget és lapátolják a havat a laktanya teljes területén, addig a sötétzöld kis gép a raktár elé gurul, felveszi az egységrakományt, a teherautóhoz gördül és – irányítás segítéségével óvatosan felhelyezi azt a platóra. Ott fenn szintén logisztikus szakember állítja be a nagy ládákat sorban egymás mellé, a végső szállítási helyükre.
Korábban említettem, hogy az ilyen szállítmányok útja és tartalma pontosan dokumentált. Az anyaglista mellett az illetékesek többek között vámokmányokat állítanak ki, és NATO-menetparancsot is igényelnek. Erre azért van szükség, hogy a teherautóval utazó katonák EUFOR-kontingens táborba való bejutása és elszállásolása zökkenőmentes legyen. De vajon akadhat-e másféle zökkenő is ebben az egész folyamatban?
„Nagyon kevés problémánk van" – feleli hosszas töprengés után Kovács Péter százados. „
A gépjárművek esetleges meghibásodása mellett – ami eddig szerencsére egyszer sem fordult elő – az útelterelésekre kell figyelnünk. Előfordul, hogy az optimális útvonalhoz képest olykor 100-200 kilométert is kerülni kell és ilyenkor út közben tankolnak – persze megint csak a megfelelő előírások betartásával. A futár minden szállítás előtt pontos eligazítást kap, valamint egy szolgálati mobiltelefont is, amivel tartjuk vele a kapcsolatot – fűzi hozzá.
Maga az EUFOR-futár – mert így nevezik a katonák és a tehergépjármű együttesét – kettő, vagy három főből áll. A téli útviszonyokat figyelembe véve most hárman indulnak – egy futár és két futár-gépjárművezető. Előbbi egyben a szállítmány parancsnoka is: ő veszi át az összes dokumentumot és az anyagokat. Minden anyagról utalvány készül, amelyek átvételét majd a kinti raktáros aláírásával igazol.
Ahogyan a targonca egyre többször fordul, és kerekeivel egyre inkább mintázott nyomvonalat hagy a hóban, úgy lesz folyamatosan üresebb az anyagraktár és ezzel párhuzamosan így kerül fel a több mint egy tonnányi anyag is a teherautóra. A kaposvári ezred közúton főként a Balkánra szállít (Bosznia-Hercegovinába és Koszovóba), de akadnak azért más úti célok is. Mivel egy ideje a „boconádisok" feladata az Európa-szerte egyéni beosztásokat ellátó magyar katonák, azaz a nem fegyveres katonai szolgálatot ellátó erők logisztikai ellátása is, ezért a logisztikusok megfordultak már többek között Belgiumban, Spanyolországban, Németországban és Oroszországban is.
„Az afganisztáni hadszíntérre az amerikaiak ramsteini bázisáról indulnak szállító-repülőgépek. Szövetséges partnereink szállítási kapacitását is kihasználva olykor a Magyar Honvédség is onnan szállít a műveleti területre, viszont odáig szintén mi visszük el közúton a konténereket" – fogalmaz kérdésünkre a közlekedési tiszt.
Miután a teherautó hátulján a ponyvát lehajtják és a targonca is leáll, Kovács Péter százados az irodájában megmutatja még a szállításokat és egyéb feladatokat jó előre tartalmazó táblát; az amolyan falra szerelt és mindenki által látható kisokost.
„Szakmánkban fontos az előrelátás. Akkor tudunk időben előre tervezni, ha van információ." – fűzi hozzá.
Ha pedig minden feltétel adott, akkor már indulhat is az EUFOR-futár…
Fotó: a szerző felvételei