Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Homályos jövő – a Magyar Honvéd magazin legfrissebb számából

Szöveg: honvedelem.hu |  2021. március 11. 15:51

Napjainkra vitathatatlanul a katonai logisztikai lánc alapvető elemeivé váltak a modern szállító repülőgépek, legyen szó hadszíntéren belüli vagy akár kontinenseken átívelő feladatokról. A kategória típusainak fejlesztését illetően viszont mintha némi megtorpanás lenne tapasztalható az utóbbi időben.

MH_március_borító

A Szovjetunió 1991-es felbomlásával lezárult a hidegháború, s úgy tűnt, az emberiségre békésebb korszak köszönt. Ennek megfelelően világszerte elkezdődött a haderők fenntartására, a katonai kutatás-fejlesztésre és a hadiipari gyártásra fordított összegek erőteljes csökkentése. Természetesen a légi szállítási képességek tekintetében is észlelhető volt ez a megtorpanás: teljesen új modelleket csak a Távol-Keleten fejlesztettek ki és állítottak rendszerbe.

Mindazonáltal a katonai légi teherszállítás emblematikus típusának napjainkban is egy amerikai gyártmány, a C–17A Globemaster III tekinthető. A jelenkor alapvető szállítógépét tervezték meg az akkor még önálló vállalatként működő McDonnell Douglas mérnökei, s ezzel maradandót alkottak. Az úttörő szerepet betöltő, de az 1980-as évekre már elavulttá váló Lockheed C–141 Starlifter utódlására keresett az amerikai légierő egy olyan merev szárnyú légi járművet, ami nemcsak jól kiépített repülőterekről, hanem zordabb viszonyok között is üzemeltethető, s persze képes nagy tömegű szállítmányokat eljuttatni a világ bármelyik pontjára, nagy magasságban és gyorsan haladva – azaz sugárhajtóműveket használva. Azt talán mondani sem kell, hogy a légi utántöltési képesség is alapvető elvárásként fogalmazódott meg.

További részletek a Magyar Honvéd magazin március 12-én megjelenő számában!