Indiai MiG-21-esek leváltási ütemterve
Szöveg: JETfly | 2010. április 28. 14:08Közismert tény, hogy India az elkövetkezendő években kivonja hadrendből a légierő flottájában még szolgálatot teljesítő, kiöregedő MiG-21-es vadászgépeit. A védelmi miniszter, AK Antony a napokban tájékoztatta a kormányt a MiG-21-esek jövőjéről, továbbá felvázolta az elmúlt években a MiG típust érintő katasztrófák és balesetek statisztikáját is.
Az elmúlt három évben összesen 21 darab MiG típusú repülőgép zuhant le Indiában, a katasztrófák során négyen vesztették életüket. A légierőben jelenleg még szolgálatot teljesítő legidősebb típus a MiG-21-es, melynek kivonása az elkövetkező időszakban folyamatosan valósulhat meg. Az indiai légierőnek körülbelül 200 darab MiG-21-ese van, ennek legnagyobb részét a Hindustan Aeronautics gyártotta licensz alapján.
Évekkel ezelőtt egy korszerűsítési program keretein belül 121 darabot modernizáltak, melynek során – többek között – Phazotron Kopyo radarral is felszerelték a gépeket.
A hadrendből való kivonás első fázisában (várhatóan a következő 3 évben) azokat a MiG-21-eseket nyugdíjazzák, melyeket nem korszerűsítettek, míg a felújított Bisonok az előzetes tervek szerint 2017-ig maradnának hadrendben. A kiöregedő vadászgépek mellett India légiereje folyamatosan bővíti Szu-30MKI többfeladatú vadász-bombázó flottáját, továbbá meglévő MiG-29-eseit is korszerűsíti.
Az országban jelenleg is zajlik az MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) tender, melynek keretein belül 126 darab harci gépet szerez be a légierő. India Oroszországgal is tárgyalásokat folytat egy ötödik generációs vadászrepülőgép kifejlesztéséről.
A hazai fejlesztésű Tejas vadászgépet várhatóan még idén hadrendbe állítják