Irak is az L-39NG-t választja?
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2022. június 19. 19:29A Juma Inad védelmi miniszter által vezetett iraki delegáció a közelmúltban tett látogatást a cseh Aero Vodochody repülőgépgyárban. Újabb exportesély az L-39NG előtt?
Az Aero tájékoztatása szerint a látogatás középpontjában az L-159 modernizációs projekt prezentálása, az L-39NG prototípus bemutatása, valamint az OMNIPOL Csoport és Irak közötti kereskedelmi kapcsolatok továbbfejlesztése állt.
„Az iraki delegációval folytatott találkozó további fejleményeket hozott az iraki L-159 modernizációs projektben és az L-39NG lehetséges jövőbeni felhasználásában, mint egyaránt hatékony és modern platform az iraki hajózóknak az L-159 és az F-16 típusokra történő kiképzésben. Az Aero platformjai kiváló hírnévnek örvendenek az iraki légierő körében. Az L-159 ALCA könnyű kiképző és harci repülőgép továbbra is bizonyítja kiválóságát a különböző harci küldetésekben" – nyilatkozta Viktor Sotona, az AERO Vodochody AEROSPACE elnök-vezérigazgatója.
Irak az Aero cég fontos, hosszú távú partnere, jelenleg is az L-159-es repülőgépek üzemeltetője. Az Aero összesen 10 együléses L-159A-t és két kétüléses L-159T1-et szállított az iraki légierőnek. Az együttműködés kiterjedt az iraki pilóták képzésére, a földi személyzet és az iraki oktatók képzésére is. Sok iraki pilóta az L-29 Delfin és L-39 Albatros repülőgépeken kezdte pályafutását.
A magyar repülős közösség kiemelten figyeli az L-39NG-vel kapcsolatos híreket, hiszen a 2022. április 20-i hivatalos bejelentés értelmében Magyarország 12 darabot vásárol: a tervek szerint négy példány felderítésre is alkalmas lesz a nyolc pilótaképzésre és a Gripen hajózók harcászati képzésre rendszeresített L-39NG mellett.
Csehország és Magyarország mellett napjainkig Vietnam, Ghána és Szenegál döntött az L-39NG mellett.