Katonák két keréken
Szöveg: Balatoni Kitti | 2021. szeptember 4. 16:58A hadseregek motoros egységeiben a katonák szolgálhattak híradósként, felderítőként, hadtáposként, de lehettek mérnök-műszakiak, utászok, gépesített lövészek, légvédelmi tüzérek, valamint légideszantosok is. Az általuk használt motorkerékpároknak szélsőséges időjárási körülmények között, bármilyen terepen helyt kellett állniuk. Leginkább amerikai, brit és német típusokat használtak az első és a második világháború ideje alatt.
![1.motor](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920fed9e91600076194.jpg)
Két keréken
Az 1910-es években az amerikai Harley-Davidson a 17 F és a 17 J modelljeivel kezdte a tömeggyártást. A típus a mexikói forradalom után a Nagy Háborúban bizonyított. A 987 köbcentis blokk 14 lóerős volt. Oldalkocsis változat is készült, amelyet fel tudtak szerelni gépfegyverrel. Az amerikai hadsereg számára több mint 20 ezer darab készült, a második világháborúban pedig még több motor gyártását kérték a cégtől. A WL típusból fejlesztett WLA-ból közel százezer darabot készítettek, amely 740 köbcentis Flathead blokkos motort kapott, így 25 lóerős volt. Leginkább szóló verziók készültek, de az amerikai, a kanadai és a szovjet hadseregben oldalkocsis WLA motorokat is használtak, amelyekre gépfegyvert tettek. A típus közkedvelt lett a civil lakosság körében is.
![2. harley-D](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920fed1f47198347495.jpg)
A Harley-Davidson mellett az Indian márka motorjait is nagy számban használta az amerikai hadsereg. A legismertebb típusából, a 16 lóerős, V2-es, 1000 köbcentis Powerplus-ból 50 ezer darabot gyártottak. A motor gyors volt és jól manőverezhető.
![3. Indian Powerplus](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920feecc33749570889.jpg)
Az első világháborúban a brit hadsereg számára több mint 70 ezer, 350, 544 és 964 köbcentis boxermotoros motorkerékpárt gyártott a Douglas. A második világháborúban a Norton a 16H típusból fejlesztett katonai verziót, a WD16H-t. Ebből a modellből több mint százezer darabot használt a brit, a kanadai, az ausztrál, valamint az új-zélandi hadsereg.
![4. WD16H-t_NORTON.](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff01e87683395381.jpg)
A második világháborúban a német BMW és Zündapp motorok is széleskörben ismertek voltak. A BMW 1938 és 1941 között gyártott R71-es motorját használták először háborúban, amely 746 köbcentis és 22 lóerős boxermotorral rendelkezett.
![5. BMW_R75](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff15a29627541554.jpg)
Több országban lemásolták, a Harley-Davidson ez alapján alkotta meg az XA típusú motorkerékpárt, a szovjet Dnyeper az M72-es modelljét, a kínai Chang Jiang pedig a 750-es típust. Bár az R71-es nagy jelentőséggel bírt, a német katonai motorok legjobbjainak a BMW R75-ös és a Zündapp KS750 oldalkocsis motorok számítottak, melyeket kifejezetten katonai célokra gyártottak.
![6. oldalkocsi. katmotor08-600x402](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff23d0b039046236.jpg)
Képesek voltak 80 km/órás sebességgel, akár 500 kiló szállítására, ezen kívül 45 fokos emelkedőn is tudtak haladni. Az R75-ös 26 lóerős, 745 köbcentis blokkal volt felszerelve. 1941 és 1945 között több mint 20 ezer darabot gyártottak a típusból. A Zündapp 751 köbcentis blokkal ugyanennyi lóerőt tudott teljesíteni. 1939 és 1948 között KS750-es típusából 19 ezer példány készült.
Három keréken
A kétkerekű motorok mellett a háromkerekű trike-ok katonai célú felhasználásában rejlő lehetőségeket is meglátták gyártók. Az 1930-as évektől kezdve egyre népszerűbbé váltak. A Harley-Davidson által gyártott Servi-Car volt az egyik legismertebb trike. A belga FN fegyvergyártóként indult, de a Nagy Háborúban már adott el motorkerékpárokat a belga hadseregnek.
![7.FN M12](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff37caf323542991.jpg)
1936-ban elkezdte az M12-es oldalkocsis katonai motorkerékpár gyártását, melyből háromkerekű változatot is készített. Az M12-T3 típusjelzésű, 992 köbcentis, kéthengeres blokkal ellátott, kiválóan manőverezhető trike széleskörű lehetőségeket biztosított. A második világháborúban két olasz gyártású trike szolgált, a Moto Guzzi TriAlce és a Benelli M36-os.
![7-8-TriAlce](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff3f2f2643508575.jpg)
Motorok mellett robogók A motorkerékpárok mellett volt, hogy robogókat is bevetettek. Az 50-es években egy olyan motorra volt szüksége a francia haderőnek, amely nehézfegyverzettel ellátott, emellett ejtőernyővel is ledobható.
![9. katmotor12-600x398](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff5b9ad203277298.jpg)
A hadsereg ezért katonai verziót kért a Vespát gyártó Piaggio-tól, amely elkészítette a Vespa 150 TAP-ot. A típust az indokínai és az algériai háborúban tankelhárító robogóként használták.
![8.Vespa](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff52385602287310.jpg)
A brit összecsukható és tíz 10 másodperc alatt összeszerelhető Excelsior Welbike Mark1 és az amerikai, utánfutóval ellátott Cushman Airborne is ejtőernyős deszant osztagok részére készült.
![10.CushmanAirbone](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff6cbb7094195567.jpg)
Egyéb katonai kerékpárok
1939 és 1949 között, egy nyitott tank és egy motor ötvözeteként jelent meg a 36 lóerős német NSU HK101 Kettenkrad, melyet egy sornégyes, vízhűtéses Opel motor hajtott. A járműben a vezető mögött a menetiránynak háttal, két ember tudott ülni. A típus használata leginkább nehéz terepen és emelkedőkön bizonyult célszerűnek.
![11-NSU_24](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff840e8392531966.jpg)
A katonai motorkerékpárok között voltak elektromos hajtásúak is. Az amerikai hadsereg egy enduro gépet rendelt a kaliforniai Zero Motorcycles-től, A lítium-ion akkumulátoros, 46 lóerős, szerelésmentes motorral ellátott MMX zajtalan volt, ezért felderítések és titkos bevetések alatt, valamint mentőakciókban használták.
![12.Zero Enduro](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/612920ff92a3e650845992.jpg)