Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kétéltű harcjármű Kínából

Szöveg: Háború Művészete |  2008. február 28. 9:27

A ZBD2000 kétéltű harcjárművet a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg tengerészgyalogosai számára fejlesztették ki, valamint a szárazföldi csapatok gépesített kétéltűhadosztályai is alkalmazhatják.

A harcjármű három konfigurációban készül: könnyűharckocsi 105 mm-es löveggel; gyalogsági harcjármű 30 mm-es gépágyúval és HJ–73C típusú irányított páncéltörő rakétával; páncélozott logisztikai támogató jármű. Úgy hírlik, hogy a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg csak csekély számú járművet állított hadrendbe ebből a modellből.

A harcjármű koncepciója egyébként nagyon hasonló az amerikai expedíciós harcjárműhöz. Ezt is úgy tervezték, hogy a tengerről, egy deszantszállító rohamhajó fedélzetéről nagy sebességgel kiússzon a partra. Mivel a jármű 25 csomónál is nagyobb sebességgel képes úszva megtenni nagy távolságokat, a deszantszállító rohamhajóra veszélyes úszóaknák és a parti védelem miatti fenyegetések minimálisra csökkenthetők.

Az amerikai modellhez hasonlóan a ZBD2000 járműtestét is két vízsugaras hajtómű tolja előre, teljesítménye még nem éri el az amerikaiét, nem lehet a horizonton túlról indítani.

A ZBD2000 legegyénibb megkülönböztető jegye a hidraulikusan működtethető hullámterelő és féklap, amelyet úgy terveztek, hogy segítse a járműtestet a vízfelszínen való siklásban (működése inkább hasonlítható a szárnyashajókéhoz vagy a jetskikéhez, mint a hagyományos hajókéhoz). Menet közben, mikor a hullámterelőt működésbe hozzák, az a járműtest fenekével egy síkot képezve a jármű orránál nagyobb hidrodinamikai felhajtóerőt hoz létre. A jármű eleje így kissé kiemelkedik a vízből, és a járműtest szinte a víz felszínén siklik, jóval nagyobb sebességgel, mintha a hullámokat két oldalra terelné maga előtt.

A járműtest nagy, lapos csónak alakot formáz, amelynek két oldalán hat-hat futógörgővel ellátott lánctalp van. A hegesztett páncéltornyot a jármű közepétől hátrább helyezték el, a motorteret pedig a test elejébe építették. Az utastér a harcjármű hátuljában található. Az alapváltozatnak (a könnyűharckocsinak) négyfős kezelőszemélyzete van.

 

A vezető a járműtest bal oldalán, a torony előtt foglal helyet, a töltőkezelő, az irányzó és a parancsnok pedig a toronyban. A töltőkezelő a lövegtől jobbra, az irányzó és a parancsnok egymás mögött, illetve felett a másik oldalon. A töltőkezelő működteti a 12,7 mm-es légvédelmi géppuskát is, amely a torony tetején található. Az utastérben 5-6 fő katona fér el teljes felszereléssel, akik a jármű hátulján lévő ajtón szállhatnak be és ki.

A jármű könnyűharckocsi változata stabilizált 105 mm-es löveggel van ellátva, a ZTS63A kétéltű harckocsihoz hasonlóan. A lövegből űrméret alatti páncéltörő gránát, páncéltörőgyújtó gránát és a kínai fejlesztésű (az orosz 9M117 Bástya technológiáján alapuló) lézerirányítású páncéltörő rakéta is kilőhető. A rakéta képessé teszi a harcjármű kezelőszemélyzetét, hogy még a vízfelszínről nagy pontosságú tüzet vezessen a parti célokra, míg ezt a hagyományos fegyverek a hullámzás miatt nem tennék lehetővé.

A kiegészítő fegyverzetet a toronyba szerelt 7,62 mm-es géppuska és a torony tetejére erősített 12,7 mm-es légvédelmi géppuska alkotja. Ezen kívül két készlet, négy csőből álló füstgránátvető van a torony oldalára helyezve. A torony hátuljára tárolóládát függesztettek, ami egyben kiegészítő védelmet is nyújt a páncéltörő kumulatív gránátokkal szemben.

A tűzpontosságot a beépített számítógépes tűzvezető rendszer biztosítja, amely a tűzvezető komputerből, a parancsnok lézertávmérővel ellátott célmegjelölő figyelőműszeréből, az irányzó passzív éjjellátóval felszerelt célmegjelölő optikai műszeréből áll. A napszaktól és időjárási körülményektől független kétéltű támadó műveletek végrehajtásához a harcjárművet GPS-es navigációs berendezéssel is felszerelték. Ezenfelül képerősítővel ellátott éjjellátó berendezés és hőképes infrakamera is a kezelők rendelkezésére áll.

A járműcsalád gyalogsági harcjármű változata ugyanarra az alvázra épült, mint a könnyűharckocsi. A lövegtorony két fő részére és egy 30 mm-es gépágyú elhelyezésére szolgál. A torony tetejére került a HJ–73C típusú irányított páncéltörő rakéta kilövésére szolgáló indítószerkezet. A háromfős kezelőszemélyzeten kívül a jármű hátuljában található utastérben 7-10 fő katona szállítására van lehetőség. A 30 mm-es gépágyú új fejlesztésnek tűnik, hasonlít a CNGC (China North Industries Group Corporation) által 2007-ben exportra dobott páncélozott szállító harcjármű ágyújához.