Kivonási tünetek (3.)
Szöveg: M. Tóth György | 2011. június 19. 15:311989 decemberében a magyar parlament honvédelmi, valamint külügyi bizottságának ülésén az akkori tapolcai rakétadandár országgyűlési képviselő parancsnoka javaslatára került napirendre immár a teljes csapatkivonás ügye, nemkülönben a Varsói Szerződés megszüntetésében való magyar közreműködés. A bizottsági ülések nyomására a magyar kormány felvette a kapcsolatot szovjet partnerével.
A Moszkvában aláírandó megállapodás időpontjául március 10-ét jelölték meg. A mátyásföldi parancsnokság tábornokaival úgyszólván az aláírás előtti pillanatokig tárgyaltak a részletekről.
1990. március 10-én Moszkvában Horn Gyula és Eduard Sevardnadze, a két ország külügyminiszterei írták alá a teljes szovjet csapatkivonás kormányközi egyezményét. Az előző napi parafálási eseményen ott volt a választásokra készülő, országos listát állító pártok képviseletében Demszky Gábor, Kósa Lajos és Raffay Ernő is.
Az egyezmény értelmében 1990. március 12-én 13 órakor futott ki a hajmáskéri vasútállomásról az első 40 vagonos szerelvény. A Veszprémben állomásozó gépesített lövészhadosztály harckocsiezredének lövészzászlóalja távozott el.
Érdemes elidőznünk történetünk más érdekes részleténél is. Talán elsőként a magyarországi atomtöltetű rakétafejek tárolásáénál. A tapolcai rakétaalakulattól néhány tíz kilométerre, Nagyvázsony, illetve Tótvázsony térségében valóban atomtöltetű rakétafejeket tároltak a Déli Hadseregcsoport úgynevezett mozgó rakétabázisán.
Hétpecsétes titok volt persze, hogy adott helyzetben szovjet útba indító parancsra a tapolcai alakulat Scud–A és Scud–B hordozórakétáit ellátják atomtöltetű rakétafejjel. Talán épp a közvélemény nyomására volt hirtelenjében sietős felvetés: a mozgó rakétabázisról mielőbb vigyék el az atomtölteteket. Meg is tették, a részleges csapatkivonások során, még 1989 őszén.
Az első kivonási szakaszban mintegy 10 ezer katona, polgári alkalmazott, és családtag, összesen egy hadosztálynyi erő hagyta el hazánk területét. A Déli Hadseregcsoport 100 helyőrségben települt, mintegy 6000 – köztük 2000 magyar állami tulajdont képező – objektumot használt.
A diszlokáció szerint a négy hadosztályukból a két gépesített lövészhadosztály parancsnoksága Székesfehérváron és Kecskeméten volt, a két harckocsizó hadosztályé pedig Esztergomban, illetve Szentkirályszabadján. A hadműveleti-harcászati rakétadandár Dombóvár körzetében, a harcászati rakétaosztály alapvetően Baj térségében helyezkedett el. A légierő alakulatai gyakorlatilag az ország középső részén, a Debrecen–Kunmadaras–Kiskunlacháza–Tököl–Sármellék-vonalon települtek. A helikopteregységek repülőtere Kalocsán, a nagyobb szállító-repülőgépek fogadására, az állományváltások végrehajtására kialakított bázisrepülőtér Mezőkövesden volt.
Íme a kivonási menetrend:
atom-robbanófejek hordozóeszközei – 1990. március–április
harckocsi-hadosztályok – 1990. március–szeptember
gépesített lövészhadosztályok – Székesfehérvár, 1990. szeptember–december; Kecskemét, 1991. január–március
légierő – 1990. május–június
biztosítóegységek, anyagi készletek – 1991. június 30.
Érdekességként említsük meg, hogy a légierő Debrecenből távozott legelőször, mert akkor és ott a helyi MDF-vezetők voltak a legrámenősebbek…
A szovjet csapatok 27 146 különféle harcjárművel és gépjárművel rendelkeztek. A mintegy 560 ezer tonna különféle anyagból 230 ezer tonnát tett ki a lőszer, 100 ezer tonnát pedig az üzemanyag. Az irdatlan mennyiségű hadianyagot és harci eszközt csak vasúton szállíthatták el. A haditechnikai eszközök kiszállításához 950, az anyag szállításához 652, a személy¬szállításhoz 117 szerelvény volt szükséges.
Hátramaradtak viszont az elhagyott objektumok elszámolásával, őrzés-védelmével, a felek megegyezéseként magyar részről kezdettől javasolt null-szaldós megoldás kicsikarásával kapcsolatos gondok. Eleinte ugyanis a magyar haderő egyes időszakokban 4000 sorkatonával őrizte és védte az elhagyott laktanyákat, lakótelepeket és sorolhatnánk.
Ezen a helyzeten a pénzügyminisztériumi irányítással létrehozott, zárolt állami vagyont kezelő szervezet jobbított; többségében volt egyenruhásokból, leszerelt vagy nyugdíjba ment katonákból, rendőrökből álló szakembereik vették át 1990 nyarától a szóban forgó létesítményeket, ők gondoskodtak biztonságukról, állaguk megóvásáról.
A null-szaldós megoldást – azaz hogy minden további szovjet követelés nélkül záruljon le végre a kivonás gazdasági története is – 1992 végén érhettük el. Akkor ugyanis – szól az anekdota – a Magyarországra látogató Jelcin elnök a megoldatlan helyzet hallatán „erősen" ránézett Gracsov védelmi miniszterre, aki csak annyit mondott: kérése parancs számomra…
Ettől a megkésett „nemes" gesztustól a függetlenné vált Magyarországon persze senkinek sem lábadt könnybe a szeme…
Fotó: Archív