Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Amerikai-Fülöp-szigeteki hadgyakorlat kezdődött

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2014. szeptember 29. 20:37

Fülöp-szigeteki és amerikai katonák ezrei kezdték meg szokásos évi közös hadgyakorlatukat szeptember 29-én, hétfőn a Dél-kínai-tenger vitatott hovatartozású vizein.

A közös katonai manőverek célja, hogy teszteljék a két ország – a délkelet-ázsiai térség legrégebbi biztonsági szövetsége – reagálási képességét az esetleges rendkívüli helyzetekre.

A Fülöp-szigeteknek területi vitái vannak Kínával a jelentős, még kiaknázatlan olaj- és gázlelőhelyeket, valamint halászati lehetőségeket rejtő Dél-kínai-tengeren, amely emellett a világkereskedelem szempontjából létfontosságú tengeri útvonalak csomópontja is.

A térségben található Spratley-szigetek (Truong Sa) egyes tagjait Brunei, Malajzia, Tajvan és Vietnam is magának követeli.

Az idei, tizenegy napos közös hadgyakorlat közel ötezer amerikai és Fülöp-szigeteki katona részvételével zajlik majd a szigetország nyugati Palawan szigetén és Luzon szigetének nyugati, Zambales tartományában, amely alig 160 kilométerre van a szintén vitatott, Kína által ellenőrzött Scarborough-zátonytól.

A Phiblex (Philippine Bilateral Exercises) nevet viselő flottamanőverek Manila közlése szerint elsősorban a hajózási biztonság garantálására és a területvédelmi műveletek begyakorlására irányulnak egy olyan időszakban, amikor Kína folyamatosan tovább növeli jelenlétét és tevékenységét a régióban.

Kína sajátjának tekinti a Dél-kínai-tenger szinte teljes területét, azt hangoztatva, hogy területi követelései „történelmi tényeken és bizonyítékokon" alapulnak.

2014 első felében a Fülöp-szigetek több mint 120 kínai hadihajó és halászhajó jelenlétét figyelte meg a Spratley-szigetek zátonyainál annak jeleként, hogy Kína szoros ellenőrzése alatt tartja a vitatott térséget. A Scarborough-zátony körüli, halban gazdag vizeken, amelyeket Kína 2012 júniusában kaparintott meg magának egy három hónapig tartó konfliktus nyomán, szintén háromszor annyi kínai hajó (34) fordult meg 2014 első negyedévében, mint a megelőző három hónapban (11).