Lassan halad a szenegáli L-39NG program
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2021. május 1. 19:21Bár már három évvel ezelőtt bejelentették, hogy az Aero Vodochody új L-39NG típusának első vásárlója Szenegál lesz, a hivatalos megállapodást azóta sem zárták le. 2020 januárjában csak annyit lehetett tudni, hogy 2020 márciusára várták a szerződés hatályba lépését, azonban ez a mai napig nem történt meg.
A szenegáli légierő jelenleg nem rendelkezik sugárhajtású repülőgéppel. Amióta a Fouga Magister típust kivonták, csupán légcsavaros gépeket üzemeltetnek, azonban az L-39NG – amelyet a brazil Super Tucano típus ellenében választottak 2018-ban – hatalmas előrelépést jelent majd. A típus alkalmas lesz az AIM-9L Sidewinder levegő-levegő rakéták alkalmazására, illetve integrálásra kerül az Elbit Systems Targo II sisakdisplay rendszer is.
Habár eredetileg 2020-ra tervezték az első gépek leszállítását, az L-39NG harci változata még mindig fejlesztés alatt van, a berepüléseket várhatóan az idei évben kezdik meg. A sorozatgyártás megkezdésétől számítva várhatóan két évbe telik, mire az első gépet leszállítják.
A cseh védelmi minisztérium közlése szerint a két ország közötti tárgyalásokat a nyugat-afrikai romló biztonsági helyzet is késlelteti. A Katiba Macina nevű dzsihadista szervezet a szomszédos Maliban egyre nagyobb teret nyer magának, ami veszélyezteti Szenegál biztonságát is. Különböző missziók keretei között egyébként a cseh fegyveres erők támogatást nyújtanak a biztonság fenntartása érdekében, az L-39NG üzembe állítása pedig tovább erősítheti a kapcsolatot a két ország között.