Megénekeletlen hős lánglovagok
Honvédségi tűzoltó megmérettetés a kecskeméti katonai repülőtéren
Szöveg: Navarrai Mészáros Márton | Fotó: Schöff Gergely, Tóth László Róbert százados, Paluch Róbert főhadnagy |  2024. június 30. 11:33„A tűzoltószakma rendkívül nagy komplexitású és veszélyes feladat, de a tűzoltók szakmai felkészültsége és elkötelezettsége biztosítja, hogy azok, akiknek az élete rajtuk múlik, nyugodtan alhatnak éjszaka” – fogalmazott Kaszab Zoltán főtörzszászlós, a Magyar Honvédség vezénylőzászlósa az MH Tűzoltó Szakmai Verseny zárónapján, Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál. A versenyen hat honvédségi tűzoltóalegység mérette meg magát, egyéni és csapatszámokban.
Kell kondi meg szufla ehhez! – jegyezte meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár egyik katonája a verseny június 26-i zárónapján, a kecskeméti katonai repülőtéren. Reggel nyolc óra, napos idő, enyhe szellő. A honvédségi tűzoltóalegységeknek két feladatot kellett teljesítenie. Először komplex szerelési képességükről kellett tanúbizonyságot adniuk, ahol egyértelművé tették: akkor számít megfelelőnek a gépjárműfecskendő-szerelés, ha a feladat végén a vízsugárral nagyon pontosan el tudják találni a pálya végére helyezett céltáblát. A következő feladat még nagyobb fizikai állóképességet igényelt: katonatűzoltói védőfelszerelésben, teljes légzőkészülék szettben kellett bizonyítaniuk egy műszaki mentési szcenárióban.
„Itt most csapatban egy 72 kilogramm tömegű bábút kell a leghatékonyabban és legrövidebb idő alatt kimenteni a 200 méteres pályáról” – részletezte Ócsai Gábor alezredes, a Honvéd Vezérkar Biztonságtechnikai Főnökség kiemelt főtisztje, aki elmondta: a feladat egyéni változatában 120 méteres távon kellett teljesíteni, amely még nagyobb kihívásnak értékelhető. „Egészen más, ha ezt a felnőtt embernek megfelelő testet nem négy, hanem pusztán egy ember mozgatja” – mutatott rá.
Mint felidézte, a háromnapos verseny elméleti teszttel kezdődött, ezt az egyéni versenyszámok követték, amelyek között nem csak a vízsugár kezelése és a műszaki mentési kapott helyet, hanem egy 100 méteres akadálypályán való átkelés is.
Ócsai Gábor alezredes elmondta: a tűzoltóbajnokság elődjének számító tűzoltóverseny-sorozatot a légvédelmi- és rakétacsapatok indították el az 1970-es években, amely a légierő versenyének számított a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság 2007-es megalakulásáig. „Ennek ellenére az 1990-es évektől már nem pusztán a magyar légierő csapatai vettek részt a mustrán, amely tendenciózusan készítette elő azt, hogy az utóbbi másfél évtizedben már a honvédség tűzoltószakmai versenyeként gondolunk az évenként megrendezett eseményre” – ismertette.
Korábban mindig az előző évi győztes csapat biztosította a helyszínt: „mivel a szolnoki csapatok elég sokszor – gyakran zsinórban – nyerték a versenyt, most a három katonai repülőtér és az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ között alakítottunk ki jól működő, állandó rotációt.”
Ócsai Gábor alezredes szerint a tűzoltószakma az egyik legszebb hivatás, mert alapvetően az emberek életének mentéséről, valamint a körülöttük dolgozók biztonsági támogatásáról szól. „Ha bármilyen jelentősebb probléma merül fel, a tűzoltók mindig ott állnak: mentik az emberi életet, az értékes technikát, eloltják a tüzet a lő- és gyakorlótéren” – sorolta, miközben a háttérben látszólag életre-halálra zajlott a csapatverseny. És hogy mi kell ahhoz, hogy valaki lánglovagnak álljon? A fizikai állóképesség és az erős elkötelezettség elengedhetetlen, a tűzoltókon a fullasztó meleg vagy a mellettük épp felszálló Gripen vadászbombázók hangja és az esetleges, előre nem látott akadályok sem foghatnak ki.
A bajnokság zárómozzanataként az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár tűzoltói egy MiG–15 körül kialakult tüzet oltottak el, s egy átfogó műszaki mentést szimuláltak a katonai repülőtéren. A bemutató állománya teljes védőfelszerelésben, belső légzőpalackkal dolgozott, a júniusi időjárás szeszélyének köszönhetően, negyedóra leforgása alatt, perzselő napsütésben és szemerkélő esőben is.
Van ok a büszkeségre
Kaszab Zoltán főtörzszászlós, a Magyar Honvédség vezénylőzászlósa most először látogatott el az MH Tűzoltó Szakmai Versenyre, amelynek különböző mozzanatait Beregi Csaba ezredessel, a Honvéd Vezérkar Biztonságtechnikai Főnökség főnökével és Grécs György ezredessel, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár törzsfőnökével tekintette meg.
„A Magyar Honvédség minden egyes katonájára büszkeséggel tekintek. Minden szakmának megvannak a kihívásai: vannak komplexek és kevésbé összetettek. A tűzoltóké rendkívül nagy komplexitású és veszélyes feladat” – értékelte a zárórendezvényen. A Magyar Honvédség vezénylőzászlósa elmondta: a verseny „tétje” nem csupán a minél jobb helyezés, hanem a magas szakmai kihívások, az összehangolt csapatmunka sikeres teljesítése.
Kaszab Zoltán főtörzszászlós úgy fogalmazott: elsősorban arra volt kíváncsi, hogy a katonák kiképzése, felkészítése és felkészültsége megfelel-e azoknak a sztenderdeknek, amelyeket a Magyar Honvédség vezérkara támaszt feléjük. „A versenyt szintén megtekintő Beregi Csaba ezredes számít a legmagasabb beosztású katonának a tűzoltószakmai vonalon, aki szükség esetén meg tudja tenni a megfelelő jelentéseket. A Magyar Honvédség tűzoltóállományának eszköz- és ruházatfejlesztése folyamatos, ezt igénylik a repülőterekhez köthető és az egyéb elvégzendő feladatok. Egyértelmű, hogy régi ruhában és régi technikával nem lehet már feladatot teljesíteni” – közölte. A honvédség fejlődésével ennek a támogatói-kiszolgálói-biztosítói ágazatnak is fejlődnie kell, de a helyszínen látottak biztosítékként szolgálnak számára, hogy a modernizáció megfelelő módon folytatódik.
„Szerencsére a társadalom keveset tud a tűzoltókatonákról, ami furán hangzik, pedig üdvös hír, mert ez annyit jelenti, hogy a Magyar Honvédség biztonságos intézmény. Tűzoltóink a háttérben dolgoznak, egyfajta megénekeletlen hősnek számítanak, akiknek sokat köszönhetünk, munkájuk rendkívül fontos” – magyarázta a katonai elöljáró portálunknak.
Galéria
A Magyar Honvédség 2024. évi tűzoltó szakmai versenyének végeredménye:
Egyéni:
1. Kiss Bence tizedes (MH 47. Bázisrepülőtér),
2. Aranyics Bence szakaszvezető (MH Kiss József 86. Helikopterdandár),
3. Balla Gergő tizedes (MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár).
Csapat:
1. MH Kiss József 86. Helikopterdandár – Szolnok,
2. MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár – Kecskemét,
3. MH 47. Bázisrepülőtér – Pápa.
Csabai Szabolcs Mátyás szakaszvezető, aki egyedül képviselte az MH Böszörményi Géza Csapatgyakorlótér parancsnokságát, általános különdíjban részesült. Kiss Bence tizedes (MH 47. Bázisrepülőtér) a legjobb egyéni műszaki mentésért, valamint a 100 méteres tűzoltó akadálypályán szerzett legjobb eredményért járó különdíjat vehette át. A legjobb sugárszerelésért járó különdíjjal az MH Légiműveleti Vezetési és Irányítási Központ csapata távozott.
Galéria