Napóleon újra meghódítja a világot
Szöveg: Navarrai Mészáros Márton | 2023. július 15. 8:07Megérkezett az első előzetes Ridley Scott legendás brit filmrendező Napóleon című történelmi játékfilmjéhez. A háromórás életrajzi film, ami novemberben kerül világszerte a mozikba, a korzikai hatalomra jutásáról és első feleségével, Joséphine császárnéval való kapcsolatáról szól.
„Ön talán Napoleon, vagy a perzsa sah?” – hangzik el az 1960-as évek ismert magyar slágerében. Az obligát kérdést Joaquin Phoenix, Oscar-díjas amerikai színész minden bizonnyal nem fogja megkapni a nagyszabású film októberre és novemberre tervezett promóciós körútja során, ugyanis már a produkció délkelet-londoni Greenwichben tartott egyik forgatási napján, tavaly márciusban róla készült, a Daily Mail brit napilap által közzétett felvételeken is jól látszik, hogy talpig uniformisban parádésan emlékezetesen fest a világhódító francia államférfiként.
Bizonyos filmeknél először egy hangulatfokozó teasert szokás először a nézőkre szabadítani, a film rövidebb-hosszabb előzetese csak ezután következik. Ridley Scott brit filmrendező, aki számtalan emlékezetes filmeposzt és kultikus alkotást rendezett az elmúlt évtizedekben (Szárnyas fejvadász; Thelma és Louise; Gladiátor; A Sólyom végveszélyben), úgy gondolhatta: nyolcvanöt évesen igazán megteheti, hogy ne vacakoljon ilyen apróságokkal.
Legújabb alkotása, a Napóleon trailere éppen ezért nagyon tisztességes – 2 perc 38 másodperces – hosszúságban került fel az Apple TV streaming-szolgáltatás hivatalos felületeire, ahol mindössze négy nap kellett ahhoz, hogy átlépje az egymilliós megtekintést – ilyen gyorsasággal csak a Ted Lasso című sportvígjáték harmadik évadjához, Martin Scorsese amerikai rendező Megfojtott virágok című játékfilmjéhez, Jon S. Baird brit rendező Tetris című életrajzi filmjéhez és a szintén brit Dexter Fletcher Ghosted című komédiájához készített előzeteseknek sikerült átlépnie a mérföldkőnek számító lélektani határt az elmúlt fél évben.
„A semmiből érkezett. Mindent meghódított” – olvasható a figyelmet megragadó összefoglaló a Ridley Scott által rendezett Napóleon-film moziforgalmazáshoz készített első plakátjain.„A semmiből jött, hogy aztán mindent uraljon, de mindeközben romantikus háborút vívott házasságtörő feleségével, Joséphine-nel. Meghódította a világot, hogy megpróbálja elnyerni a szerelmét, és amikor az utóbbival nem járt sikerrel, valóban leigázta a világot, hogy elpusztítsa az asszonyt, és közben saját magát is tönkretette” – ezt pedig már Scott hivatalos nyilatkozatából idéztünk, amelyet akkor tett, amikor két és fél évvel ezelőtt az Apple Studios filmipari cég hivatalosan elkötelezte magát az akkor még Kitbag (vagyis Tarsoly) munkacímen futó alkotás gyártására (az eredeti cím a „minden katona a tarsolyában hordja a marsallbotot” szállóigére utal).
Régóta köztudott: az elsőrangú látványteremtő hírében álló, jelenleg már a Gladiátor című, 2000-ben bemutatott epikus történelmi dráma második részét forgató filmest Bonaparte Napóleon személye mindig is lenyűgözte, akárcsak Stendhal ambivalens főhősét, Julien Sorelt a Vörös és fekete című regényében (bár a francia államférfi iránti nagyfokú hódolat már a saját életében elkezdődött, amelyért részben az felelt, hogy Bonaparte rendszeresen beszámolt az első hadjárata során elért győzelmeiről).
Scott univerzális és romantizált Napóleon-képéhez igazodik a Napóleon előzetese, amely lenyűgözőnek ígérkező képi világgal, emlékezetesnek szánt drámai jelenetekkel mutatja fel – többek között – Napóleon touloni katonai hőstetteit, amelyek megalapozták katonai előre menetelét, a forradalmárok és királypártiak elleni 1795-ös párizsi összecsapást, amelyet követően belügyminiszterré nevezték ki, majd rábízták a franciák itáliai hadseregének vezetését, megismerkedését Alexandre de Beauharnais vikomt, a forradalmi hadsereg tábornoka özvegyével, Joséphine de Beauharnais-val, valamint a sikeres hatalomra jutását megteremtő brumaire 18-19-i államcsínyt és az 1804-es francia császárrá koronázását a párizsi Notre-Dame-székesegyházban. A 158 perces játékidővel készült, a direktor saját hagyományait idővel minden bizonnyal rendezői változattal követő alkotás Napóleon életét a későbbi első feleséggel, Joséphine de Beauharnais-val folytatott viharos házasság fénytörésében láttatja. (A későbbi császárné több vezető politikus és üzletember szeretője volt, amikor megismerkedett Franciaország későbbi első konzuljával és császárjával, aki családja megrökönyödésére vette feleségül a nála hat évvel idősebb, kétgyermekes özvegyasszonyt).
„Egyetlen színész sem tudná úgy megtestesíteni Napóleont, mint Joaquin” – közölte Scott a film szereplőinek kiválasztásáról. Joaquin Phoenix nem „véletlenül” kapta meg Bonaparte Napóleon szerepét, Scott ugyanis már dolgozott együtt vele a Gladiátorban, ahol az amerikai színész a hataloméhes, kiszámíthatatlan Commodus római császár szerepét öltötte magára (alakításáért kapta az első Oscar-jelölését).
„Városi legenda, hogy a francia császár annak ellenére, hogy küldetését és személyiségét tekintve milyen nagy ember volt, testmagassága szerint kisnövésűnek számított. Igaz, ezt a kutatások azóta megcáfolták, Napóleon valójában átlagos termetű lehetett, ennek megfelelően az 1,73 méter magas Joaquin Phoenix külső megjelenését tekintve is tökéletes választás volt a szerepre” – emlékeztetett a fizikai hasonlóságokra Benke Attila filmes újságíró az IGN Hungary portálon megjelent cikkében. Napóleon hűtlen feleségét Vanessa Kirby brit színésznő formálja meg, aki korábban már számtalan történelmi játékban szerepelt, A korona című Netflix-sorozatban például Margit brit hercegnőt, II. Erzsébet brit uralkodó húgát alakította. (A szerepre eredetileg honfi- és pályatársát, Jodie Comert választotta a rendező, de a harmincéves színésznő, aki Az utolsó párbaj című, a mozikasszáknál csúnyán elhasalt Scott-film női főszerepével szerzett hírnevet magának, egyeztetési okokból végül mégsem tudta elvállalni a szerepet.) Érdekesség, hogy Ridley Scott több egykori francia gyarmatról származó filmszínészt is felvonultat filmjében, köztük a francia-algériai Tahar Rahimot és a francia-marokkói Youssef Kerkourt is.
Ridley Scott Napóleon-moziját, amelynek forgatókönyvét az amerikai David Scarpa jegyzi, a Sony Pictures Entertainment november 22-én mutatja be világszerte (magyar forgalmazója, az InterCom valóban ugyanerre a napra ígéri a hazai premiert), első bemutatójára akár valamelyik rangos őszi filmfesztiválon kerület sor. Világtörténelmi jelentősége okán Napóleon alakja számos televíziós és mozifilmes alkotásban feltűnt a filmgyártás elmúlt százharminc évében (élete nagy szerelmét legutóbb a Napóleon és Josephine című amerikai televíziós sorozat tematizálta), Scott filmjének mégis hiánypótló, már csak azért is, mert ezek közül a leginkább idő- és értékálló a francia mester, Abel Gance szintén Napóleon című, öt és félórás klasszikusa, amelyet 1927-ben mutattak be.