Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Restaurálják az HMS Victory hadihajót

Szöveg: honvedelem.hu / htka.hu |  2011. december 6. 12:59

Az HMS Victory Nelson admirális trafalgari zászlóshajója, illetve a legöregebb, ma is hadrendben álló hadihajó. Az 1922 óta szárazdokkban lévő, idén 246 éves első osztályú sorhajón hamarosan megkezdődhetnek az újabb restaurációs munkálatok, melyek a legnagyobbak az 1805-ös trafalgari csata utáni „gyógykezelése” óta.

A brit védelmi minisztérium által kiadott sajtóanyag szerint a munkák még e hónapban megkezdődnek, és érintik a teljes árboczatot, valamint a kötélzetet, de kicserélik az oldalpalánkokat, illetve az elkorhadt faelemeket is.
Az öt évre tervezett restaurációs munkálatokra 16 millió fontot adott a minisztérium a BAE Systems Surface Ships részére. A felújítást egész pontosan a Team Victory nevet viselő csapat fogja végezni, amelynek tagjai a BAE, illetve két külsős cég, a Bell Rigging (kötélzet), valamint a faalapú hajóépítésben szakértő T Nielsen & Company alkalmazottai közül kerülnek ki.

1595928343
A Victory árboccsúcsától a szárazdokkban álló tartóbölcsőjéig történő restaurálásának előkészítése már elkezdődött, az elmúlt hónapokban a munkások eltávolították a három főárboc felső részeit, illetve a keresztárbocokat és a kapcsolódó kötélzetet is. Mindeközben a hajó továbbra is látogatható, sőt a tervek szerint az is marad, ezzel lehetőséget biztosítva az érdeklődőknek, hogy megtekintsék a restaurációs munkálatokat. 

„Az HMS Victory a Royal Navy és az egész nemzet ikonja. E restaurációs program lehetővé teszi, hogy a következő generációk is megtekinthessenek egy olyan hadihajót, melynek tartós és nagy hatása volt a nemzet és a világ történelmére" – nyilatkozta Charles Montgomery altengernagy, az Admiralitás Második Lordja. (Egyébként az HMS Victory az e tisztet betöltő személy zászlóshajója.)

Az HMS Victory megépítését 1758-ban, a hétéves háború ideje alatt rendelték meg – a szintén első osztályú sorhajóra, az átadásakor a legnagyobb hadihajónak számító HMS Royal George-ra alapozó tervek alapján a munkálatok 1759 nyarán kezdődtek meg, és a hétéves háború miatt egészen 1765-ig húzódtak el. A hat évig tartó építésnek egyébként jelentős szerepe volt abban, hogy a Victory ennyire szívóssá vált: akkoriban bevett szokás volt, hogy a törzs elkészülte után a hajót letakarva hónapokig állni hagyták, időt adva a fa kiszáradásához. Nos, a háború miatt a Victory törzse közel három évig száradhatott…

A Victory építése egészen pontosan 63 176 fontjába és 3 shillingjébe került az  adófizetőknek, amely a mai árfolyamon nagyjából 7 millió fontot ér.
Az elkészült hajót 1778-ban, az amerikai függetlenségi háború ideje alatt állították hadrendbe, azt követően, hogy a franciák, a spanyolok és a hollandok is az amerikaiak oldalára álltak a háborúban, ezzel csatateret nyitva Európa vizein is.
Ezen időszak alatt a Victory két győztes és egy döntetlen csatában vett részt.

1797-ben újabb csata következett a túlerőben lévő spanyolokkal szemben, a St. Vincent fok közelében.
A rákövetkező évben a hadihajókénti szolgálatra alkalmatlannak minősített Victoryt kórházhajóként kezdték használni. Szerencsére ez a kitérő nem tartott sokáig, mivel 1799-ben az HMS Impregnable zátonyra futásával lecsökkent az első osztályú sorhajóállomány, így a Victoryt újból csatasorba állították. A művelet sikerrel járt, bár költségesebb lett a tervezettnél: az 1800-ban elkezdett és 1803 tavaszáig tartó munkálatokra eredetileg 23 500 fontot szántak, ám a számla végül 70 933 fontra rúgott. Többek közt ekkor növelték meg a hajóágyúk számát 100-ról 104 darabra, ekkor kapott rézborítást a lőszerraktár, illetve kapta meg a mai is látható sárga-fekete festését a hajó.

1595928343
Aztán 1805-ben következett a híres trafalgari csata, amely után a Victory még 1812-ig hajózott, majd Portsmouth kikötőjében kapott „egyéb" feladatokat. 1889-től például a Royal Navy távíróinak képzése folyt a fedélzetén.

1921-re állapota annyira leromlott, hogy döntés született konzerválásáról. A szárazdokkba küldése és széles körű felújítása 1922-ben vette kezdetét – a főleg a vízvonal feletti részeket érintő munkálatok 1929-ig tartottak.

Az újabb felújításra az ’50-es évek végéig kellett várni, amikor is egy alapos állapotfelmérés következett. Ennek során arra az eredményre jutottak, hogy a hajógerinc nagyon rossz állapotban van, és szükségessé vált a felújítása. E munkálatok 1964-ig tartottak.

A Portsmouth Historic Dockyard területén megtekinthető Victory újabb, nagyszabású restaurációs munkálatai csak a trafalgari csata bicentenáriuma alkalmából, 2005-ben kezdődtek meg. 

1595928343
A Royal Navy legöregebb, és a fotó készítésekor – 2010 – legújabb hadihajója. Az HMS Victory, illetve a Type 45 osztályú romboló, az HMS Dauntless