Százezrek szorítottak Besenyei Péterért
Szöveg: Kecskeméti József // Fotók: Kánya Andrea | 2008. augusztus 20. 16:29Magyarország legismertebb műrepülő-pilótája, Besenyei Péter az ötödik helyet szerezte meg a budapesti Red Bull Air Race versenyen. Az idén először világbajnoki sorotaként számon tartott eseményt a sorozat legfiatalabb pilótája Hannes Arch nyerte meg, aki ezzel holtversenyben a verseny élére ugrott. A viadal mellett a tömeg legnagyobb érdeklődését az L-39-es Albatros típusú gépek formációs repülése váltotta ki.
A Red Bull Air Race ugyan csak délután három óra környékén kezdődött, de egy órára gyakorlatilag megtelt a pesti és a budai alsó rakpart, sőt: erre az időpontra a Margithíd jobb helyei is elkeltek. Ahogy az érdeklődő a Parlament felé haladt, egyre sűrűbb tömegen kellett, hogy átküzdje magát. A Képviselői Irodaház előtti téren az élelmesebbek mobil kempinget állítottak fel. Az irodaház védelmére kivezényelt rendőröket is lenyűgözték az előkészületek, hiszen az épület sarkán megbabonázva figyelték az eget – esetleg az árusokat, akik szintén szép számmal jelentek meg a rendezvényen.
Õk az akár klasszikusnak is nevezhető sör-perec-ásványvíz kombó mellett az egyéni igényeket is igyekeztek kiszolgálni. Igaz, az édesszájúaknak kínált gumicukor különítmény a majd’ negyven fokos hőségben alaktalan masszává olvadt, s csupán nevében emlékeztetett a gumicápára, gumimacira, gumibékára, s ki tudja még hányféle gumiédességre. Persze erre mindezek ellenére is szükség volt, hiszen az összegyűlt tömegben számos kisgyermek, valamint barátnő és feleség is feltűnt. A gyermekek vonzódása magától értetődő, ám az alig ruhában pompázó tinédzser szexikonokat valószínűleg párjuk repülés iránti mérhetetlen vonzalma, valamint párkapcsolatuk védelme vonzhatta a Duna-partra. Persze nem csak az árusok, de az életmentők is vigyáztak a nézőkre. A Margit hídnál, a Kossuth térnél, s a budai parton is mintegy százötven méterenként tűzoltók és mentők biztosították a rendezvényt.
A versenyen 150 katona is szerepet kapott. Õk a Dunán teljesítettek szolgálatot. Nekik kellett volna az esetleg megsérült bójákat gyorsan és zökkenőmentesen eltávolítaniuk. Erre azonban nem volt szükség, hiszen csodálatos idő fogadta a pilótákat. Így ellentétben a londoni futammal egy pilóta sem „koccolta le" a felállított akadályokat. Persze az is igaz, hogy idén először egy kicsit könnyebb volt a pálya, ellentétben a korábbi évekkel ugyanis nem kellett átrepülniük a Lánchíd alatt. Ugyan megkapták az engedélyt az illetékes hatóságtól a kunszt bemutatására a versenyzők és a szervezők, de végül is a pilóták élete mindennél többet ért. A nagy mutatvány húsz centin múlott, ugyanis a vízfelszíntől 9,5 méternyire kellett volna lennie a hídnak, ám az emelkedő Duna miatt „csupán" 9,2 méternyire volt a híd.
Bár egy órára megtelt a rakpart, a verseny csupán három órakor kezdődött. Addig különböző légibemutatókkal szórakoztatták a kortól és nemtől függetlenül összegyűlt hatalmas tömeget. Az először feltűnő motoros sárkányrepülő azonban csak a legfiatalabb korosztályt érintette meg. “Apa nézd, mit húz maga után?", szóltak a nyakban ülő porontyok kérdései. Nem meglepő módon egy mintegy ötven méter hosszú trikolórt húzott maga után a levegő teknősbékája.
Az első és a versenyig egyetlen igazi hűig meg húig a hat darab L-39-es Albatros feltűnéséig várni kellett. A gépek eleinte zárt, csillag alakzatban hajtottak végre különböző mutatványokat, azonban ez csak a külső szemlélő számára volt egyszerű. Az égen szálló gépek ugyanis mintegy 650 kilométeres sebességgel egymástól másfél-két méteres távolságban repültek egymástól egészen addig, amíg egy gép nem vált ki a formációból, s nem kezdett önálló manőverekbe. Ezek nagyjából egy virág szirmáit adták ki. A Sheriff névre hallgató gép példát is mutatott a verseny résztvevői számára, hiszen alig egy-két méternyire közelítette meg az eltiltott Lánchíd magasságát. A gépek hajtóműinek sivítása betöltötte a budapesti eget. Hangjuk messziről vonzotta a nézőket: a még megmaradt közlekedési eszközöktől futva igyekeztek a rendezvény helyszínére. Apropó, közlekedés: ez gyakorlatilag meghalt a környéken. A rendezvényre felállított VIP-páholy miatt nem járt a 47-49-es villamos. Szintén szünetelt a 2-es villamos közlekedése, a 15-ös menetrendjét is ritkították, de csak a legpesszimistábbak voltak elégedetlenek miatta.
Bár a verseny eredményeit tekintve Besenyei Péter szurkolói is tiltakozhattak volna, a Herendi Porcelángyár egyedi sisakját viselő pilóta ugyanis csak az ötödik helyet szerezte meg. Mentségére legyen szólva: a londoni verseny után új, erősebb motort kapott, de még nem tudta igazán berepülni. A leghíresebb magyar műrepülő ugyanakkor nem volt elégedetlen, bár azt elismerte, hogy az idén először világbajnokságnak titulált versenysorozatban már nem kerülhet dobogóra a kilenc futam összesítésében. A pesti versenyen a harmadik helyet Paul Bonhomme szerezte meg. Második helyen Steve Jones végzett, míg a versenyt idén először az osztrák Hannes Arch nyerte meg meg, aki a Red Bull Air Race pilótái között a legfiatalabb. A pilóta ezzel holtversenyben vezeti a versenysorozat összesítését.