Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Újra repedezik a Villám

Szöveg: honvedelem.hu / htka.hu |  2011. november 24. 13:49

A jelenleg rendelkezésre álló 5 F-35B prototípusból jelenleg 3 nem „ugrálhat”, ugyanis hajszálrepedéseket fedeztek fel az emelőlégcsavarhoz köthető egyik tartószerkezetben, melyek miatt nem engedélyezett a szóban forgó csőlégcsavar használata – azaz a vertikálisan történő le- és felszállásra nem kapnak most engedélyt ezen gépek.

A bejelentés szerint a repedéseket – melyek potenciális kialakulásáról már évek óta tudtak – a BF-1, BF-2, illetve BF-4 jelölésű gépeken fedezték fel, nagyjából egy hónappal azután, hogy a BF-2 és BF-4 lezavarta az első hajófedélzeti teszteket a USS Wasp fedélzetén. A BF-1 és BF-2 esetében folyamatban van az áttervezett tartószerkezet beépítése, míg a BF-4 hanyagolja a vertikális manővereket a módosítása elvégeztéig.

A BF-5 esetében már az építési folyamat során a már korábban áttervezett elemet építették be, így azzal nincs gond, e végett az egyetlen problematikus gép a BF-3 lehet, mely azonban ezidáig kevesebb időt töltött a levegőben – repedéseket sem találtak esetében. Éppen ezért nincs is korlátozva semmilyen formában, ugyanakkor a másik 3 gép repedéseinek felfedezése óta ezen példány sem villogtatja STOVL képességeit.

A nyilatkozat szerint mindez csak csekély mértékben fogja befolyásolni az F-35B tesztprogramját, lévén az idei év hátralévő részében csak a BF-5 esetében terveztek függőleges fel- és leszállásokkal járó repüléseket.

Megjegyzendő, hogy az anno agresszív súlycsökkentést kapott F-35 alváltozat esetében nem ez az első repedési probléma, hiszen tavaly novemberben egy alumínium válaszfalban találtak repedéseket – a szóban forgó sárkányelemet azóta áttervezték.


A BF-4 első STOVL-leszállása április 27-én