Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Áthidaló megoldás

Szöveg: Galambos Sándor |  2011. március 29. 6:01

A hídépítést gyakorolja a a szentesi MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred 2. hídépítő századának vízi jármű szakasza. A négyhetes szinten tartó technikai kiképzés végén egy negyven méteres TMM-3-as hidat kell normaidőre felépíteniük a műszaki-technikai raj tagjainak.

Egyhetes tantermi foglalkozással kezdődött, aztán a gyakorlótéren folytatódott a szentesi műszaki ezred vízijármű szakaszának szinten tartó kiképzése. A foglalkozásokat Nagy Péter törzsőrmester, a szakasz műszaki-technikai rajának rajparancsnok vezeti, aki a honvedelem.hu kérdésére elmondta: a gyakorláson kiképzett, jól felkészült katonák vesznek részt, ez a négy hét csak arra kell, hogy a nehézhídrakó beosztásban lévők a technikai ismereteiket szinten tartsák.

Egy műszaki-technikai rajnak egy hídkészlete van, ami három, úgynevezett bakaljzatos, és egy bakaljzat nélküli hídelemből áll, amiket összeépítve akár 40 méteres akadályt is le lehet küzdeni, de az elemek külön-külön is telepíthetők. A TMM-3-as híd kisebb folyók, átereszek, mocsaras terepszakaszok áthidalására való. Legfeljebb három méteres akadálymélység esetén alkalmazható, a teherbírása 60 tonna, egy elem telepítésének a normaideje: 11 perc.

Szkalonai János százados, századparancsnok és Tóth Árpád hadnagy, a vízijármű szakasz parancsnoka elmondta: „éles" helyzetben először 1996-ban, Boszniában telepítettek TMM-3-asokat a szentesi műszakiak, legutóbb pedig tavaly Kolontáron, a vörösiszap által megrongált vasbeton hidat váltották ki ilyen elemekkel. A katasztrófa helyszínén nehezítette a munkájukat, hogy híd és a pályateste annyira roncsolódott, hogy a 60 tonnás teherbírást 3,5 tonnára kellett korlátozni. Ez a kolontári híd három hétig üzemelt, aztán a helyére egy USZM-2-es, fémaljzatos és faszerkezetes hidat épített a szentesi műszaki ezred alacsonyvízi hídépítő százada.


 (További képekért kattintson galériánkra!)
 

  Fotó: Galovtsik Gábor