Negyven tonna, hétszáznyolcvan lóerő, hatvan kilométer
Szöveg: Szűcs László | 2012. február 2. 7:19A semmivel össze nem téveszthető, jellegzetesen mély moraj, ami az álló helyzetben, „alapjáraton” pöfögő harckocsikból árad. A föld remegése, amikor a negyventonnás monstrumok csikorogva megindulnak és elhaladnak mellettünk, vagy éppen a látvány, ahogy a hatalmas lánctalpak belekapnak a fagyott földbe s tépik, szaggatják a rögöket… Néhány órára sikerült átélnünk, milyen is a „tankos életérzés”; harckocsi-vezetési gyakorlaton jártunk Tatán.
Galéria
![1595930761](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1ff88a12247516189202.jpg)
„Az elégett gázolaj jellegzetes bűze egy harckocsizónak olyan, mint a lövészeknek a puskapor szaga: az élete része" – mondja Csete László zászlós, a dandár 11. Harckocsi-zászlóaljának vezénylőzászlósa. Kísérőnktől megtudjuk: a mai napon hat T–72-es harckocsival, valamint egy VT–72B típusú harckocsi-vontatóval hajtanak végre hosszú távú vezetési gyakorlatot. Utóbbi nemcsak azért szükséges, hogy a menet közben esetlegesen előforduló műszaki meghibásodások elhárításában segíteni tudjon – ráadásul egy harckocsikból álló menetoszlopnak kötelező eleme a vontató –, hanem a T–72-es alvázra épített speciális lánctalpas vezetőjének is szükséges a gyakorlás, azaz a „kilométerek betermelése a bakancsba".
A Szomód településsel határos honvédségi gyakorlótéren található vezetési pálya ideális terület a mai kiképzési foglalkozáshoz. A zászlóalj újonc, harckocsi-vezetői beosztású katonái – kiegészülve a szentendrei MH Altiszti Akadémiáról és a várpalotai MH Bakony Harckiképző Központból érkezett állománnyal – itt hajtják végre a január 16-án kezdődött harckocsizó-szakkiképzés részét képező hosszú távú vezetési gyakorlatot, amelynek során megismerkednek az oszlopmenet szabályaival és az ilyen körülmények között előforduló szituációkkal.
![1595930762](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1ff88a64683239581635.jpg)
„Volt olyan újonc, aki az első napon még szinte félve mászott be a botkormányok mögé. Valószínűleg megijedt a harckocsi méretei miatt. Ma azonban már láthatóan élvezi, hogy ő irányítja a negyventonnás vasszörnyet" – mondja Csete zászlós, miközben azt nézzük, hogy a tiszteletet parancsoló menetoszlop éppen „körletet foglal". Bár elvileg ez a mozzanat a harcászati kiképzés része, Hattyár alezredestől megtudjuk: minden vezetési gyakorlat során rendeznek úgynevezett állóhelyi foglalkozásokat is. Ezúttal az álcázást gyakorolják, mégpedig természetes és mesterséges álcázóanyagok használatával egyaránt.
![1595930762](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f1ff88aa59cb917290078.jpg)
Eközben a menetoszlop parancsnoka, Gégény Sándor főhadnagy – aki egyben az első harckocsiszázad parancsnoka is – utasítást ad az álcák bontására s az ismételt besorolásra. Feldübörögnek a hatalmas, hétszáznyolcvan lóerős dízelmotorok, és a meginduló monstrumok lánctalpai tépik-szaggatják a szomódi gyakorlótér fagyott talaját. A vezetési pályán aztán különféle akadályelemeket kell leküzdeniük a harckocsivezetőknek.
Feladatuk egyebek mellett a tüzelőállásba való beállás, az imitált aknamező leküzdése, a szlalom, a harckocsiárkon való áthaladás és az emelkedőn történő megállás. A menetvonalat emellett néhány oszlopok közötti átjáró, fordítóval ellátott szűk átjáró és kiemelt nyompálya is nehezíti.
Szerencsére a kezdő vezetők jól „vizsgáznak", mindannyian eredményesen és balesetmentesen teljesítik a hosszú távú vezetési gyakorlatot.
Fotó: Rácz Tünde
További képeinkért kattintson galériánkra!