Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Negyven tonna, hétszáznyolcvan lóerő, hatvan kilométer

Szöveg: Szűcs László |  2012. február 2. 7:19

A semmivel össze nem téveszthető, jellegzetesen mély moraj, ami az álló helyzetben, „alapjáraton” pöfögő harckocsikból árad. A föld remegése, amikor a negyventonnás monstrumok csikorogva megindulnak és elhaladnak mellettünk, vagy éppen a látvány, ahogy a hatalmas lánctalpak belekapnak a fagyott földbe s tépik, szaggatják a rögöket… Néhány órára sikerült átélnünk, milyen is a „tankos életérzés”; harckocsi-vezetési gyakorlaton jártunk Tatán.

1595930761
Az 1-es számú főút és a Budapest−Győr vasútvonal alatt átvivő −a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár saját szlengjében csak „tankos alagútnak" nevezett − átjáró mellett állva jól hallatszik, amikor az innen légvonalban csak pár száz méterre található laktanyából megindulnak a gyakorlótérre a T–72-es harckocsik. A dübörgés egyre erősebb, aztán az átjáróban feltűnik az első monstrum, az emelkedő miatt a vezető „gázfröccsöt" ad, a kipufogóból kitörő fehér füst pedig elborítja a környéket.

„Az elégett gázolaj jellegzetes bűze egy harckocsizónak olyan, mint a lövészeknek a puskapor szaga: az élete része" – mondja Csete László zászlós, a dandár 11. Harckocsi-zászlóaljának vezénylőzászlósa. Kísérőnktől megtudjuk: a mai napon hat T–72-es harckocsival, valamint egy VT–72B típusú harckocsi-vontatóval hajtanak végre hosszú távú vezetési gyakorlatot. Utóbbi nemcsak azért szükséges, hogy a menet közben esetlegesen előforduló műszaki meghibásodások elhárításában segíteni tudjon – ráadásul egy harckocsikból álló menetoszlopnak kötelező eleme a vontató –, hanem a T–72-es alvázra épített speciális lánctalpas vezetőjének is szükséges a gyakorlás, azaz a „kilométerek betermelése a bakancsba".

A Szomód településsel határos honvédségi gyakorlótéren található vezetési pálya ideális terület a mai kiképzési foglalkozáshoz. A zászlóalj újonc, harckocsi-vezetői beosztású katonái – kiegészülve a szentendrei MH Altiszti Akadémiáról és a várpalotai MH Bakony Harckiképző Központból érkezett állománnyal – itt hajtják végre a január 16-án kezdődött harckocsizó-szakkiképzés részét képező hosszú távú vezetési gyakorlatot, amelynek során megismerkednek az oszlopmenet szabályaival és az ilyen körülmények között előforduló szituációkkal.

1595930762
A lánctalpas technikai eszközökkel húsz kilométer megtétele már „hosszú távot" jelent – mondja Hattyár István alezredes, a zászlóalj parancsnoka, akitől megtudjuk azt is: az újoncok kéthetes elméleti felkészülés után, január utolsó és február első napjaiban teljesítik a számukra előírt vezetési gyakorlatokat. Az öt kiképzési nap alatt több mint hatvan kilométert vezetnek – különféle terepviszonyok között – a T–72-esekkel. A kiképzés utolsó napján csatlakozik hozzájuk a zászlóalj kilenc, már rutinosnak számító harcjármű-vezetője, akiknek az osztályos fokozatuk megvédése miatt szükséges teljesíteniük a számukra előírt (vizsga) vezetési gyakorlatot – teszi hozzá Giczi István őrnagy, a zászlóalj kiképzési részlegének vezetője.

„Volt olyan újonc, aki az első napon még szinte félve mászott be a botkormányok mögé. Valószínűleg megijedt a harckocsi méretei miatt. Ma azonban már láthatóan élvezi, hogy ő irányítja a negyventonnás vasszörnyet" – mondja Csete zászlós, miközben azt nézzük, hogy a tiszteletet parancsoló menetoszlop éppen „körletet foglal". Bár elvileg ez a mozzanat a harcászati kiképzés része, Hattyár alezredestől megtudjuk: minden vezetési gyakorlat során rendeznek úgynevezett állóhelyi foglalkozásokat is. Ezúttal az álcázást gyakorolják, mégpedig természetes és mesterséges álcázóanyagok használatával egyaránt.

1595930762
A harcászat egyébként a jövő héten kezdődik a harckocsi-zászlóalj katonái számára, azt pedig a szomódi lőtéren végrehajtott éleslövészet követi. A cél, hogy április 30-ig megtörténjen a szakaszok összekovácsolása – emeli ki az alezredes.

Eközben a menetoszlop parancsnoka, Gégény Sándor főhadnagy – aki egyben az első harckocsiszázad parancsnoka is – utasítást ad az álcák bontására s az ismételt besorolásra. Feldübörögnek a hatalmas, hétszáznyolcvan lóerős dízelmotorok, és a meginduló monstrumok lánctalpai tépik-szaggatják a szomódi gyakorlótér fagyott talaját. A vezetési pályán aztán különféle akadályelemeket kell leküzdeniük a harckocsivezetőknek.

Feladatuk egyebek mellett a tüzelőállásba való beállás, az imitált aknamező leküzdése, a szlalom, a harckocsiárkon való áthaladás és az emelkedőn történő megállás. A menetvonalat emellett néhány oszlopok közötti átjáró, fordítóval ellátott szűk átjáró és kiemelt nyompálya is nehezíti.

Szerencsére a kezdő vezetők jól „vizsgáznak", mindannyian eredményesen és balesetmentesen teljesítik a hosszú távú vezetési gyakorlatot.

Fotó: Rácz Tünde

További képeinkért kattintson galériánkra!