Október 30-31-én rendezték meg a CrossLanding 2018 kétoldalú román-magyar légi kutató-mentő együttműködési gyakorlatot.
A két ország légi kutató-mentő együttműködésének sok éves múltja van: 2007-ben Rozsály, 2008-ban Nyírcsaholy, 2012-ben a szegedi repülőtér, 2013-ban Szentes adott otthont a gyakorlatnak, a civil lakosság kiemelt figyelme mellett.
A CrossLanding 2018 feladat során a kutatás-mentés katonai elemeit gyakorolták a felek. A gyakorlaton ellenőrizték a légi kutatás-mentésben működő riasztási és információs rendszer működésének megbízhatóságát: ennek során az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ Hadműveleti Központ Művelet Irányító Váltása hangolta össze a magyar Légi Kutató-mentő Készenléti Szolgálat tevékenységét a román fegyveres erők kijelölt egységeivel.
Az első napon az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis helikoptere valós repüléssel imitálta a légi katasztrófahelyzetet, majd a gép leszállt a hajdúhadházi lőtér kijelölt területén. A segélykérést követően az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ Hadműveleti Központjából a légi mentést koordináló tiszt riasztotta a kijelölt magyar Légi Kutató Mentő Készenléti Szolgálatot, valamint – tekintettel a katasztrófa határ menti helyszínére – felvették a kapcsolatot a román fél Légi Hadműveleti Központjával, és segítséget kértek tőlük. Sajnos az együttműködést ebben az esetben akadályozta a Romániában uralkodó rossz időjárás, ami miatt a román helikopterek nem tudtak részt venni a gyakorlat első napján. A magyar fél önállóan is kiváló eredménnyel számolta fel a kárhelyszínt és oldotta meg a feladatokat.
A következő napon a román fél Chisoda gyakorlótéren imitált repülőkatasztrófát, amelyben egy C-130-as repülőgép ejtőernyős deszantolási feladat közben eltűnt a radarról, és a rádió-összeköttetés is megszakadt vele. A román Légi Hadműveleti Központ – tekintettel a katasztrófa határ menti helyszínére és a sérültek nagy számára – segítséget kért a magyar együttműködőktől. A valós riasztásokat követően éles repülőbevetések során kellett a szimulált zuhanást követően megtalálni a légi járműveket. Az értesített román-magyar egységek a kiérkezés után kimentették, ellátták, majd kórházba szállították a sérülteket. Az együttműködés kiválónak bizonyult.
A közös kiképzés jogi hátterét a Honvédelmi Minisztérium és a Román Nemzetvédelmi Minisztérium a légierők együttműködéséről 2002-ben Aradon megkötött, és az ehhez kapcsolódó, 2004-ben aláírt kutató-mentő kiegészítő egyezmények képezték. Hazánkban a kutató-mentő feladatokat az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH Pápa Bázisrepülőtér kijelölt egységei látják el és biztosítják Szolnok és Pápa települési helyekről, az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ közvetlen koordinálása mellett, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság szakmai felügyelete alatt. A szolgálat a közelmúltban is igazolta jelentőségét, amikor a légi mentőket támogatva, alpintechnika alkalmazásával segítettek a Csákberény és Csókakő közötti hegyoldalon bajba jutott siklóernyősnek.