Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Új nemzedék – nemzetéért

Szöveg: honvedelem.hu |  2011. augusztus 11. 15:30

A Zrínyi Média ügyvezető igazgatója márciusban a kft. saját új céljait és feladatait megfogalmazva belső gondolkodásra, egy új program átgondolására, megtervezésére kérte a fel a munkatársakat, a vezetőket.  „Új nemzedék – nemzetéért”, ez a program neve.

A terv megfogalmazójától, Gubcsi Lajos ügyvezetőtől kértünk információt első kézből:

Az „Új nemzedék – nemzetéért" mutatja mindkét fő irányt: az új nemzedékkel való őszinte párbeszédet – a nemzet szeretetének jegyében. A program egyik eleme önálló nevet is kapott: „S.O.S – Droghalál! – Életveszélyben a gyerekünk – Az Öné is, az enyém is!"

E sorokkal párhuzamosan közöljük két munkatársunk, Gróf István és Dani Attila kreatív tervét a veszély illusztrálására, mindkét alkotás erős szimbólumot fejez ki, ezért SOS-programunk jelképévé tesszük.

Sok munkatársunk fogalmazott meg gondolatokat, s felmerült, hogy a Zrínyi Médián belül hozzunk létre elkülönült, önálló teamet erre a feladatra.

Töprengésünk megérintett másokat is. Egy fiatal hadtörténész, Sznyt Dániel nagyon pontosan összefoglalta a maga meglátásait, tőle közlünk arc poeticát, íme:

 

Indító gondolatsor


Az „S. O. S. Magyarország! – Életveszélyben a gyerekünk! – Az enyém is, az Öné is!" nevet viselő felhívásra

Kétségtelenül súlyos problémát jelent a mai fiatal nemzedékek számára a mai társadalmi-gazdasági gondokkal súlyos mértékben érintett Magyarország jelenlegi állapota, az ebből a helyzetből történő kilábalás ugyanakkor létfontosságú nemzetünk számára. A mai fiatalok jelentős része mentálisan súlyos torzuláson esett át és a hazaszeretet, a hazáért tenni akarás, egyáltalán a társadalomba tartozás helyett az ego, mint az önzés formája került előtérbe. Az úgynevezett fogyasztói társadalom lerombolja a közösséghez tartozást és helyette a „vedd meg, szerezd meg, birtokold" eszmét hirdeti Erre a képre ráerősítenek egyes médiumok is, akik híres és kevésbe híres, sztárolt emberek, „celebek" sok esetben deviáns jellegű viselkedési formáját, életstílusát állítják követendő példaképként az arra fogékony fiatalok számára. Ez a deformálódott életstílus egyre nagyobb teret nyert gyermekeink, unokáink körében. Mindennek „természetes" velejárója a drogfogyasztás, egyre növekvő volta. Mindez csupán okozat.

A megoldást az jelentené, ha a talmi csillogás, a „sztárokat" majmoló viselkedés helyett olyan magyar hősöket mutathatnánk be és állíthatnánk fiataljaink elé példaképül, akik egész életükkel, önfeláldozásukkal, egyszóval hazaszeretetükkel eszményképet jelentenének számukra. Hasonlatosan, mint az 1848-49-es forradalom és szabadságharc hőse Kossuth Lajos, akire egy nemzet nézett fel, generációkon keresztül. Ilyen példaképeket számosan lehet a magyar történelemben találni, uralkodókat, jeles gondolkodókat, hadvezéreket.

A fiatalok nevelése szempontjából az általános- és a középiskolai időszak a meghatározó, hiszen gondolkodásuk, világnézetük ebben az időszakban alakul ki és szilárdul is meg. Ez a 12 esztendő tehát az, amelyen belül van igazán lehetőség a nemzethez, a közösséghez tartozás, az önfeláldozás, a hűség nemes eszméjét beléjük plántálni. A mai általános-és középiskolás tantervben célszerű lenne ezt, ha nem is önálló tantárgyként, de például a magyar irodalom, történelem oktatásban ezt hangsúlyosan megjeleníteni, hiszen napjainkban ez jórészt elsikkad.


A Zrínyi Média Kft. munkatársai e lehetőség kiaknázásában komoly szerepet vállalhatnának, hiszen a jeles államférfijaink, hadvezéreink életének, jeles cselekedeteinek, akár győztes csatáinak interaktív módon történő bemutatása (számítógépes rekonstrukciók, oktatófilmek stb.) felkeltheti a fiatalok figyelmét és ez által gondolkodásukat helyes mederbe terelheti. Ez oly módon valósítható meg, hogy egyszer majd képzett tanárok, akár hadtörténészek bevonásával rendszeresen előadást tartanak az általános-és középiskolákban, de nem spontán módon, hanem a tanrendbe előre beillesztett foglalkozási terv alapján.

A mai magyar irodalomból sajnálatos módon hiányzik történelmi regény, mint önálló műfaj. Csak illusztrálásul jegyezzük meg, hogy Jókai Mór, Gárdonyi Géza, Jósika Miklós báró és mások, regényeikkel, az abban szereplő magyar hősöket meg tudták szerettetni olvasótáborukkal, nem kis mértékben hozzájárulva az akkori magyarság valódi hazaszeretetéhez. Jó lenne, ha a Zrínyi Kft. támogatna, vagy akár meghirdetne regény, vagy akár rövidebb lélegzetű írásokra például évenkénti pályázatot, pályázatokat, amelyek a mai kor embere, a fiatalok számára közérthető nyelvezettel mutatnák be a magyar történelem egy-egy ismert, vagy kevésbé ismert időszakát, azok hőseit. Az igény jelenleg is megvan, olvasmányos stílusban megírt regényekre, kalandregényekre, hiszen az úgynevezett „fantasy irodalom" nagy népszerűségnek örvend.

Ehhez kapcsolódóan fontos lenne, hogy a magyar történelem jeles alakjai vizuálisan, azaz filmekben, tévéfilmekben is megjelenjenek. Ehhez anyagi és erkölcsi segítséget a Zrínyi Média nyújthatna. E tekintetben példát vehetnénk a világ más nemzeteitől, akik saját történelmük kiváló alakjainak életét, cselekedeteit filmvászonra viszik.

Fontos lenne fiataljaink számára a hajdanán rendszeresen megtartott honvédelmi nap hagyományának felélesztése, hiszen ott a hazaszeretet, a haza szolgálatát jelentő honvédelem nemes hagyományainak bemutatása, a közösséghez tartozás szimbolizálása bizonyosan felkelti fiataljaink érdeklődését.

Ugyancsak példaértékű lehet a nemzethez tartozás országzászló, vagy egyéb jelképek, emléktáblák kihelyezésével történő szimbolizálása az egyes településeinken, amely ugyancsak segítséget nyújthatna fiataljaink szilárd erkölcsi nézeteinek kialakításához, formálásához. Ebben a folyamatban a Zrínyi a maga sokrétű média-eszköztárával tevőleges szerepet vállalhatna.

Sznyt Dániel
okl. hadtörténész

https://honvedelem.hu/files/files/27393/indító_gondolatsor.pdf