Nemzetközi dzsihadista szervezeteket idéznek a Srí Lanka-i akciók
Szöveg: Draveczki-Ury Ádám | 2019. május 2. 15:40Alighanem nemzetközi dzsihadista szálak is meghúzódnak a Srí Lanka-i merényletsorozat mögött: az elkövetés módja mellett erre utal a terrorakciók „testidegen” jellege is a szigetországban.
A 2001. szeptember 11. utáni korszak legsúlyosabb merényletsorozatát hajtották végre április 21-én, Srí Lankán. Az öngyilkos merénylők által elkövetett nyolc robbantásban 253 ember vesztette életét, és további több százan sérültek meg. A célpontok között keresztény templomok, illetve elsősorban turisták által látogatott luxushoteleket egyaránt találunk a fővárosban, Colombóban, illetve Negombo és Batticaola városaiban. A colombói hatóságok korábban több figyelmeztetést is kaptak: ezek alapján azt gyanítják, hogy a terrortámadásokat radikális iszlamisták követték el, és köze lehetett hozzájuk a Nemzeti Tauhíd Dzsamaat nevű, eddig jobbára ismeretlen terrorszervezetnek is. A helyi kormány ugyanakkor más, külföldi csoportok érintettségét sem zárja ki. Az országban a merényleteket követően mindenesetre több radikális iszlám szerveződést is betiltottak.
Nemzetközi dzsihadistákat idéző módszerek
Srí Lankát 1983 és 2009 között a tamil-szingaléz polgárháború sújtotta, és a történtek felgöngyölítését mindenképpen bonyolítják a szigetország összetett belső viszonyai. „A szakértők egy része szerint az 1980-as évek közepétől pont a tamilok alkalmazták először tömegesen az öngyilkos merényleteket, bár nem nagyon támadtak vallási célpontokat. Ha pedig így tesznek, azok valószínűleg buddhista templomok lettek volna" – mutatott rá Tálas Péter. Emellett – bár az ország a világ terrorizmus szempontjából második legfenyegetettebb térségében, Dél-Ázsiában található – a tamilok 2009-es vereségét követő évtizedben radikálisan csökkent az ország terrorfenyegetettsége. Noha 2010 és 2017 között is kilencven merénylet történt az országban – szinte valamennyit földalatti tamil szervezetek követték el –, ezeknek összesen kilenc halálos áldozata volt. Léptéküket tekintve tehát semmiképpen sem említhetők együtt a mostani terrorakciókkal.
Nincs a szigeten éles muszlim-keresztény szembenállás
Tálas Péter hangsúlyozta: a keresztény közösséget ért támadások kezdettől fogva egyértelművé tették az elkövetők világnézeti alapú motivációit. „A Srí Lanka-i templomok áldozatainak nem volt és nem is lehetett egységes etnikai identifikációja. A kereszténység a szigeten nemzetiségek felett álló, azokat összekötő intézmény. Bár a tamil és szingaléz nemzeti önazonosság-tudatban a vallásosságnak erős szerepe van, kereszténynek lenni Srí Lankán hangsúlyozottan nem etnicitást, hanem vallási meggyőződést takar. Viszonylagos védtelenségük, jó láthatóságuk és városias életmódjuk a terrorizmus szempontjából logikus áldozattá tette a keresztényeket" – mondta az NKE SVKI igazgatója.
Közel-keleti terrorszervezetek ideológiája köszön vissza a támadásokból
A szakértő szerint alighanem ezért jelent meg a Srí Lanka-i kormány kommunikációjában az a szál is, amely szerint a mostani akciók bosszúként érkeztek a márciusi, muszlimokat támadó christchurch-i terrotámadásra. „Egy ilyen bosszú lehetősége semmiképpen sem tekinthető kizártnak, Srí Lanka kapcsán ugyanakkor jelenleg nem áll rendelkezésre erre vonatkozó konkrét bizonyíték" – emelte ki Tálas Péter, aki szerint jelenleg ugyanakkor semmi sem utal arra, hogy a helyi keresztényeknek permanens fenyegetéssel kellene szembenézniük a helyi muszlimok részéről. Bár teljesen kizártnak természetesen nem tekinthetők további terrorakciók, ezek valószínűsége kicsi. „A kereszténységgel szembeni küzdelmet zászlajára tűző, ütőképes mozgalom fenntartásához szükséges támogatottságot a Srí Lanka-i társadalmi közegben aligha lehet megszervezni. Hasonlóan nem világos, hogy milyen nemzeti vagy szeparatista célokat tűzhet ki egy iszlám bázisú szervezet egy olyan országban, ahol a muszlimok elszórtan élnek, ráadásul néhány apró keleti tengerparti körzetet leszámítva mindenhol kisebbségben."