Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Boeing felkínálta Indiának az F-15EX típust

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2020. február 25. 19:57

India hosszú ideje keresi a megoldást a harci repülőgép flottájának korszerűsítésére; hogy melyik típus lesz a befutó, még nem dőlt el. Most az F-15EX is versenybe száll.

1596076424

Az Egyesült Államok kormányához már továbbították az engedélykérést, amely 110 darab harci repülőgép eladására vonatkozik.

„Míg az indiai légierő követelményeinek további pontosítására várunk, engedélyt kértünk az F-15-ök eladásához is, hogy a lehetséges megoldások teljes spektrumát kínálhassuk a vadászgép portfóliónkban" – nyilatkozta a cég. „Továbbra is kínáljuk az F/A-18 Super Hornet-et mind az indiai haditengerészetnek, mind az indiai légierőnek, az F-15 iránt pedig újjáéledő érdeklődés tapasztalható az Egyesült Államokban és az egész világon."

A Boeing az F-15 legújabb EX változatát kínálja Indiának. A korábbi modifikációkhoz képest az EX már a legújabb fejlesztésű fázisrácsvezérelt radarral rendelkezik és jelentősen megnövelték a függesztmények számát is.

Az F-15 beszállása a versengésbe a legújabb fordulat az indiai vadászgép-beszerzési saga során. A Közepes Többfeladatú Harci Repülőgép (Medium Multi-Role Combat Aircraft – MMRCA) beszerzésének 2015-ben történő befuccsolása után India újraindította a „piackutatást", kezdetben egyhajtóműves típusra, amelyet később kéthajtóművesre módosítottak.

Hiába az új, rosszul definiált követelményrendszer, a világ jelentősebb repülőgépgyártói már beindultak az új piac megszerzésére. A Lockheed Martin az F-16V-t kínálja, a Saab a Gripen E/F-t, de jelen van a Dassault Rafale, az Eurofighter Typhoon és a Super Hornet is. Oroszország valószínűleg szintén felajánlja a MiG-35 és Szu-35 modelleket.

Az indiai haditengerészet 57 darabos igényét a Boeing az F/A-18E/F típusokkal nagy valószínűséggel ki tudja elégíteni. A versenytársak többsége hajlandó India „Make in India" programjával összhangban a helyi ipart is bevonni a gyártásba.

A 2019. februári Bangalore-i Aero India kiállításon a Boeing bejelentette, hogy ha a Super Hornet megnyeri a tendert, akkor a „jövő gyárát" hozzák létre a hazai előállítás számára.

„A program várhatóan több indiai beszállítóval fog együttműködni egy virágzó repülőgépgyártó-üzem létrehozása érdekében" – mondta a cég. „A létesítmény világszínvonalú, magasan képzett munkaerőt fog létrehozni." A Boeing nem utalt rá, hogy hasonló ipari fejlesztési konstrukciót adna az F-15EX-hez.

A típusok közötti verseny változatlanul erős, ennek tudható be az F/A-18 E/F tesztje is, amelyet 2020 első negyedévében terveznek végrehajtani. Az indiai haditengerészet repülőgép-hordozója nem rendelkezik katapultos indítóberendezéssel, helyette a „síugró-sánc"-os felszállási módszert alkalmazzák – ezt fogja tesztelni a Super Hornet a maryland-i Patuxent River Haditengerészeti Bázison.

India jelenleg egyetlen repülőgép-hordozóval rendelkezik, az INS Vikramaditya-val, de már építik a másodikat, az INS Vikrant-ot is.

Forrás: jetfly.hu