Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A PAK-FA több, mint egy ötödik generációs repülőgép

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2015. november 22. 19:06

A KRET (Rádióelektronika-technológiai Konszern) illetékese nyilatkozott a legújabb orosz vadászrepülőgép fejlesztési műhelytitkairól. Az ötödik generációs orosz vadászgép, a PAK FA teljes egészében „digitális”, köszönhetően az ún. „smart skin” technológiának – nyilatkozta a RIA Novosztyi hírügynökségnek Igor Naszenkov, a KRET vezérigazgató-helyettese. A konszern szakemberei már a fedélzeti elektronikai berendezések beépítésén és finomhangolásán dolgoznak.

http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/a-pak-fa-tobb-mint-egy-otodik-generacios-repulogep_/
1596004298

„Rendeltetése alapján a PAK FA nem csupán egy az ötödik generációs vadászrepülőgépek közül – egyben teljesen új fejlesztések hordozója is. Teljesen digitális repülőgép, amely a repülőgépvezetőjének mindenre kiterjedő információs hálót biztosít a repülés minden egyes mozzanatában, köszönhetően a „smart skin" technológiának" – nyilatkozta a Dubai Airshow-n Igor Naszenkov.

Kifejtette, mit is jelent a „smart skin" technológia: a repülőgép szinte teljes felületét lefedi egy univerzális érzékelőrendszer, melynek segítségével a repülés teljes ideje alatt optimalizálható az erőforrások használata. A PAK FA rádióelektronikai berendezése lehetővé teszi a passzív felderítési információk mellett az aktív berendezések használatát, valamint a speciális rádióelektronikai harc eszközeinek a használatát is. A PAK FA radarja több üzemmódon is képes működni, ráadásul nem csak a mellső féllégtéret „látja", de képes a körkörös felderítésre is. Ennek köszönhetően a repülőgépvezető pontos képet alkothat az őt körülvevő környezet egészéről, a különböző irányokban felbukkanó veszélyforrásokról és időben megkezdheti az ellentevékenységet. Ráadásul mindezen információ-özön nem csak a képernyőkről és a HUD-ról olvasható le, de a sisakkal is interaktív kapcsolatban van a rendszer.

PAK FA

„Elmondhatjuk, hogy a PAK FA digitalizált irányítási rendszere teljes kényelmet biztosít a repülőgépvezetőnek úgy, hogy az irányítást végig maximálisan kontroll alatt tarthatja" – erősítette meg Igor Naszenkov.

Ahogyan az már korábbi hírekben szerepelt, a PAK FA fedélzeti rádiólokáciás rendszere 99%-ban elkészült és készen áll a sorozatgyártásra. A tesztsorozat azonban még folytatódik. „A berendezések túlnyomó többségét már leteszteltük, így a radart és a teljes avionikai rendszert is. Ha bármi rendellenességet észlelünk, azt természetesen azonnal kijavítjuk és a szükséges módosításokat elvégezzük – azonban már most elmondhatjuk, a teljes rendszer 99%-os készenlétben van és szinte kész a sorozatgyártásra" – nyilatkozta ez év augusztusában Andrej Szuhanov főkonstruktor-helyettes.

A KRET felszereli a PAK FA-kat egy független inerciális navigációs rendszerrel is (БИНС-СП2М – BINSZ-SZP2M), amely a műholdas navigáció kiesése és rádiózavarás esetén is kellő pontossággal képes a navigációhoz szükséges adatokat előállítani. Vadonatúj fejlesztés még a „Гималаи" (Himalája), a rádióelektronikai harc új eszköze is, mely nem csak védelmet biztosít, de aktív zavarást is képes végezni. A konszern sztavropolszki üzemében már elkezdődött az első darabok legyártása.