Exkluzív F-21-es ajánlat Indiának
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2019. június 2. 17:14Bemutatták az új F-21-est az Aero India 2019 szakkiállításon. A Lockheed Martin ajánlata alapján kizárólag India lesz az F-21 (az F-16-os speciális változata) üzemeltetője.
Az indiai légierő tankerjeivel való kompatibilitást szolgálja a légi utántöltő rendszer átalakítása, emellett az F-21 tartalmazza az F-16V-os Block 70-es verziójának minden fejlesztését. Az F-21 AN/APG-83 fázisrács vezérlésű radarral rendelkezik és a Raytheon egy új fedélzeti számítógépet fejlesztett ki számára, ellátták Link-16 adatcsatornával, fejlett pilótafülke-kijelzőkkel, valamint egy javított elektronikus harci rendszert és egy földi ütközéselhárítási rendszert is beépítettek.
A Lockheed Martin által bejelentett fejlesztéseken túlmenően a vállalat számos, az ötödik generációs F-22 és F-35 harci repülőgépekre kifejlesztett technológiát kíván integrálni. Az F-21 két alsó felfüggesztési pontján elhelyezett hárompályás pilonok adaptereinek köszönhetően 40 százalékkal több levegő-levegő rakétát hordozhat, mint az F-16-os alapgép.
A tervek szerint a 114 darabos szériából 17 darab készülne az Egyesült Államokban, a többit az indiaiak által kijelölt stratégiai partner cég gyártaná. Az itt legyártott repülőgépek közül 82 darab lenne együléses, a többi pedig kétüléses verzió. Amennyiben a tervek megvalósulnak, ez lesz a Lockheed Martin legfejlettebb F-16-os variánsa.
A 2018 áprilisában kiadott előzetes információkérésre az Indiai Védelmi Minisztérium 2019 januárjában hét vállalattól kapott ajánlatot. Öt gyártó nyújtott be ajánlatot kéthajtóműves repülőgépekkel: F/A-18E/F Super Hornet a Boeing-tól, Rafale a francia Dassault-tól, Typhoon a Eurofighter konzorciumtól, MiG-35 az RSzK MiG-től és Szu-35 a Szuhoj irodától. Két másik cég kínált egyhajtóműves vadászgépeket: a svéd Saab Gripen E-jét és a Lockheed Martin F-16 Block 70-esét.
Az indiai légierő tanulmányozta a beérkezett információkat, hogy tisztázza a légierő által – a hivatalos kiválasztási folyamat során – megkövetelt technikai követelményeket. A légierő azt is vizsgálja, hogy a nemzeti katonai-ipari komplexum melyik részét lehetne bevonni egy lehetséges szerződésbe. A terv szerint a repülőgépeknek 45 százalékban helyben előállított alkatrészekből kell megépülniük.
Ellentétben a 126 darab többfeladatú harci repülőgép megvásárlására vonatkozó korábbi versenykiírással, a légierő nem tervez kiterjedt teszteket, amelyek akár két évig is eltarthatnak. Ehelyett egyes paramétereket egyenként értékelnek, leginkább a javasolt repülőgép gyártó országában. Ismert, hogy a hét versenytárs közül hat esetében már korábban elvégezték a repülési teszteket. A jelenlegi pályázat esetében azonban a gyártók bizonyos módosításokkal mutatták be az ajánlott eszközöket, így az indiai légierő szükség esetén korlátozott vizsgálatot igényelhet a gyártótól.