Félholtan, de lehozta
Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) | 2015. április 27. 21:01Narendra Modi India elnöke a kiemelkedő bátorságért adományozható Vayu Sena kitüntetéssel ismerte el Kapil Kareem századparancsnok (OF-3, őrnagy), az indiai légierő pilótájának teljesítményét.
![1595992597](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20ea159e699194221277.jpg)
A második összecsapás végefelé, 3500 méter magasságban és 480 mérföldes repülési sebességnél jobb fordulót hajtott végre gépével. A repülőgép ekkor váratlan és nagyon heves oszcilláló mozgásba kezdett: az állásszöge nagyon gyorsan ugrált +15 és -25 fok között. Eközben a pilóta testére a fedélzeti adatrögzítő rendszer szerint +7.69 és -6.13 G-s túlterhelés nehezedett. Az óriási nehézségi erők miatt a pilóta feje előre-hátra csapódott, folyamatosan a pilótafülkének és a pilótafülke tetején elhelyezett adatkijelzőnek (HUD) ütközve. A pilóta nyaka eközben súlyosan megrándult, s majdnem elveszítette az eszméletét is. Ennek ellenére a repülőgépet nem hagyta el, nem katapultált.
A pilóta a gázkart visszahúzva csökkentette a hajtómű teljesítményét, majd a szárny féklapjait használva „koptatta el" a Mirage 2000H sebességét. A repülési sebesség csökkenésével az oszcilláló mozgás megszűnt. A gyakorlatot megszakítva visszavezette kötelékét a bázisra. A leszállás, annak ellenére, hogy a nyaksérülés miatt nem tudta a hátrabicsaklott fejét egyenesen tartani, hibátlanra sikerült.