Gép van, döntés nincs?
Szöveg: Trautmann Balázs | 2017. január 31. 21:43Bár a Northrop Grumman sikeresen elkészítette az amerikai légierő T-X sugárhajtású haladó kiképzőrepülőgép beszerzésére szánt típusának terveit, sőt, 2016 augusztusában be is mutatta a Northrop Grumman Model 400 nevet kapott prototípust, a cégvezetés még hivatalosan nem döntött arról, beneveznek-e a versenyre a géppel.
A teljesen új tervezésű és építésű repülőgép ugyan még nem szállt fel, de a cég ezzel együtt, a legszerényebb becslések szerint is több tízmillió dollárt költött a saját ajánlat kidolgozására. A várhatóan legalább 350 kiképzőgép vásárlásáról szóló, de az amerikai és a nemzetközi piacon potenciálisan 1000-nél is több eladható repülőgépet jelentő üzlet a Northrop Grumman vezetésének félelmei szerint jó eséllyel árharccá alakul át, ahol a teljesen új Model 400-asnak többek között a Lockheed Martin/KAI amerikai és dél-koreai páros kínálta, már hadrendben álló T-50 Golden Eagle-ből átalakított prototípussal és a Textron AirLand cég Scorpion kísérleti könnyű vadászgépének átalakított változatával kell majd megküzdenie.
Szintén a költséghatékonysággal támadna az amerikai Sierra Nevada és a török TAI egyelőre csak számítógépeken létező Freedom kiképzőgépe.
Az idő sürget: az amerikai légierő még 2017-ben győztest kíván hirdetni a tenderen ahhoz, hogy az új gépek első példányai 2023-ban már hadrendbe tudjanak állni. Kérdés, hogy a B-21 Raider ötödik generációs stratégiai nehézbombázó repülőgépek megrendelését már sajátjának tudó Northrop Grumman mekkora kedvet érez beszállni az árcsatába…