Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Global Hawk – túl a százezer repült órán

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2013. szeptember 26. 22:18

A Northrop Grumman cég által nagy magasságú és hosszú időtartamú repülésekre kifejlesztett RQ-4 Global Hawk pilóta nélküli felderítő repülőgépek a közelmúltban elérték a százezredik levegőben töltött órát.

http://www.haborumuveszete.hu/rovatok/fegyverek/repulok/global_hawk_avagy_tul_a_100_000_repult_oran/
A típus által elért repült idő 88 százalékát az Egyesült Államok légierejében szolgáló gépek, míg a többit a NASA Global Hawk-jai, a német RQ-4B Euro Hawk-ok, valamint a haditengerészet számára kifejlesztett, tesztelés alatt álló MQ-4C Triton-ok teljesítették.

Az amerikai légierő Global Hawk-jai jól működnek és hírszerző, megfigyelő, valamint felderítő bevetések során a típus a teljes repült idő 75 százalékát harci környezetben teljesítették, miközben hat harcászati parancsnokság egységeit támogatták – jelentette ki a százezredik repült óra alkalmából Carlin Heimann ezredes, a légierő Global Hawk programjának vezetője.

A Global Hawk-ok képesek különböző ISR érzékelők hordozására, amelyek lehetővé teszik a katonai parancsnokok számára, hogy valós idejű képekkel rendelkezzenek a harctérről, a radar pedig a földön lévő, mozgó vagy álló célpontok felderítésére is alkalmas. A rendszer olyan kommunikációs és információ megosztási képességekkel is rendelkezik, amelyek segítséget nyújthatnak egy esetlegesen bonyolult szituációba került egység számára.

1595960462

A Global Hawk első felszállására 1998-ban került sor, de az amerikai légierő csak három évvel később, 2001-ben vetette be először a típust Afganisztánban. Azóta viszont folyamatosan használják, de a katonai jellegű feladatok mellett katasztrófa-elhárításhoz és tudományos tanulmányok készítésére is.

A katonai hadszínterek mellett a Global Hawk részt vett a pusztító földrengés által sújtott Haiti és Japán katasztrófa-elhárítási feladataiban is, de 2007-ben kivette részét a dél-kaliforniai erdőtüzek nyomon követésében is.

A repülőgép egyhuzamban több mint 30 órát is képes a levegőben tölteni és ez idő alatt akár a fél világot is átrepülni tankolás nélkül, így kiválóan alkalmas különböző jellegű bevetések végrehajtására.

E típus számos hosszú időtartamú repülési világrekordot állított fel. 2001-ben egyszerre 30 óra 24 perc 1 másodpercet töltött a levegőben. Még ugyanabban az évben a Global Hawk lett az egyetlen típus, amely képes volt egyhuzamban átrepülni Dél-Kaliforniából Ausztráliába a Csendes-óceánon keresztül.

A gépek ezt követően folyamatosan növelték a levegőben töltött időtartamot, 2008-ban a típus Block 20-as változata máig is élő rekordot állított fel azzal, hogy 33,1 órás bevetést hajtott végre.

Címkékhaditechnika