Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Irány a repképesség!

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2015. április 14. 21:46

Az amerikai tengerészgyalogság merev- és forgószárnyas repülőgépeinek köze 19 százaléka, 158 gép (melyek közel 8,4 milliárd dolláros értéket képviselnek) repülésre alkalmatlan állapotban van. Ezt az állapotot elégelte meg a fegyvernem vezetése, ezért a polgári légiipar szereplőit is bevonva a hadrafoghatóság javítását célozzák meg.

A fegyvernem repülőalakulatainak parancsnokhelyettese, Jon Davis altábornagy a FedEx és a Boeing képviselői mellett, az AV-8B Harrier II miatt a brit haderő képviselőivel szakembereivel is találkozott. A cél nem csupán a saját műszaki szakemberekkel végzett javítási, karbantartási munkák „felpörgetése", hanem olyan szerződések kidolgozása és megkötése, melynek alapján a tengerészgyalogság repülőgépeit polgári vállalatok tartják repülőképes állapotban.

1595991343

A hadra fogható gépek számának csökkenése nem meglepetés, miután a fegyvernem évek óta komoly költségvetési megszorításokon esik át. A kialakult helyzetet több ízben ismertették az amerikai Kongresszus tagjaival is, jelezve: a megszorítások már az egész fegyvernem hadrafoghatóságát, s így a műveletek végrehajtását is veszélyezteti. Ahhoz, hogy a mostanra kialakult állapotot orvosolni lehessen, a következő három esztendő során 330 millió dollárra lenne szükség.

Elsőként az AV-8B Harrier II típusra dolgoztak ki egy 82 pontos akciótervet, melynek végrehajtása jelenleg is folyik. Hasonló tervet készítenek elő jelenleg a CH-53E Super Stallion nehéz szállítóhelikopterekre, melyek egy részét a 2014 január 8-i, három életet követelő haditengerészeti MH-53E Sea Dragon-katasztrófa után leállították. A gépek egy átfogó, kötelező üzemanyag- és elektromos rendszer átvizsgálásra várnak.

Végül szintén a tervek között szerepel a Bell Boeing MV-22 Osprey billenőrotoros repülőgépek hadrafoghatóságát növelő intézkedések kidolgozása.