Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Jég velük!

Szöveg: Trautmann Balázs |  2018. május 19. 12:14

Bátran nevezhetjük az egyik leglátványosabb haditengerészeti hadgyakorlatnak az amerikai ICEX 18-at. Végy három nukleáris meghajtású tengeralattjárót, az Északi-sarkvidék végtelen jégmezőit, néhány repülőgépet, sátrakat, csákányokat és hólapátokat: máris adott minden a téli gyakorláshoz.

https://honvedelem.hu/kiadvany/magyar_honved_2018_aprilis
1599187259
Március első hetében két amerikai és egy brit atommeghajtású vadász-tengeralattjáró találkozott az Északi-sarknál. Az öthetes ICEX 2018 hadgyakorlatot idén a Seawolf-osztályú USS CONNECTICUT (SSN–22), a továbbfejlesztett Los Angeles-osztályba tartozó USS HARTFORD (SSN–768) és a Királyi Haditengerészet Trafalgar-osztályának gyöngyszeme, a HMS TRENCHANT (S91) hajtotta végre. A kiképzési feladat alapvető célja annak tesztelése volt, hogy az emberek és a gépek miképp maradnak harcra képesek extrém téli időjárási körülmények között. Ennek során számos feladatot végeztek el a tenger felszínén és persze a víz, illetve a jégmező alatt.
1599187260
A leginkább mozivászonra való mozzanat során a tengeralattjárók tornyaikkal áttörték a sarkvidéki jeget és a felszínre bukkantak. Ez sem öncélú mutatvány: egy esetleges atomháború során a sarki jégtakaró alatt megbújó hajóknak képeseknek kell lenniük a felszínre emelkedni és ott a legénységnek például egy kisebb sátortábort felépíteni. Ez az Ice Camp Skate nevet kapott mobil minitámaszpont, amelyben teljes kiépítés esetén ötven tengerész képes élni, dolgozni, sőt, egy kisebb harcálláspontot üzemeltetni.
1599187260
Már a gyakorlat tervezése során nagy hangsúlyt kapott a környezetvédelem. Ennek megfelelően amit odavittek, azt el is kellett onnan hozni: semmi nem maradhatott ott a tábor helyén vagy a jégfelszínre bukkant tengeralattjárók környékén. Emellett hadászati okokból arra törekedtek, hogy minél kevesebb energia felhasználásával működtessék a tábort, s így minél kisebb legyen a logisztikai igény. Egy esetleges sarkvidéki hadművelet során létfontosságú, hogy a felépített előretolt támaszpont lehetőség szerint önfenntartó legyen, hiszen ide igazán nehéz és költséges mondjuk a fűtőolaj szállítása.
1599187260
1599187260
Területszerzés

Nem véletlen a megnövekedett figyelem. Az Északi-sark stratégiai fontossága egyre nő. Ahogyan a jég fogy és szabadulnak fel az eddig használhatatlan hajózási útvonalak, úgy lesz egyre inkább értékes a terület gazdaságilag és katonailag egyaránt, bár hivatalosan az Északi-sark demilitarizált terület. Arra azonban már most is számos példa van, hogy a nemzetközi jog pontosan annyit ér, amennyit betartanak belőle: például a dél-kínai tenger számos új kínai támaszpontja mutatja be az egyezmények hatékonyságának korlátait. Hivatalosan a sarkvidéken öt állam (Kanada, Norvégia, Grönland miatt Dánia, Oroszország és az Egyesült Államok) rendelkezik a partjaitól számított 200 mérföldes (370 kilométeres) kizárólagos kereskedelmi hasznosítási zónákkal. Az ezen kívül eső terület pedig nyílt tenger.

1599187261
A szárazföld felől benyúló, a tengerfenéket alkotó kontinentális talapzat folytonossága miatt azonban több állam is jogot formálna a sarkvidék jelentős részére, illetve az ott található ásványkincsekre. Ez több százezer, sőt Oroszország esetében például 1,2 millió négyzetkilométeres területi igényt jelent. Bár a jogi csatározás, illetve az ENSZ illetékes szakbizottságának munkája még tart, azt már a térségben érdekelt államok is pontosan tudják: azé lesz a terület, aki ütőképesebb katonai erőt képes felvonultatni. Míg Oroszország már kifejezetten a sarkvidékre felszerelt és kiképzett hadsereget, légierőt épít, az amerikai válasz egyelőre visszafogottabb. A kétévente megrendezett ICEX-gyakorlat ennek egyik eleme, melyet olyan egyéb programok is kiegészítenek, mint amilyen az amerikai parti őrség új, nehéz jégtörő hajóosztályának nemrég bejelentett fejlesztése.
1599187261
1599187261
Légi támogatás

A gyakorlat nemcsak a haditengerészeknek, de a légierőnek is munkát ad. 2016-ban például a 249. szállítórepülőgép-század hatfős legénysége és C–17A Glomebaster III-as repülőgépe kapta meg azt az izgalmas feladatot, hogy légi utánpótlást dobjon le a sátortábor építéséhez és üzemeltetéséhez. A dolog nehézségét egyrészt a végtelen hómezők és a változó mágneses terek melletti navigáció jelentette, másrészt egy olyan tábort kellett megtalálni, mely óránként közel egy kilométeres sebességgel úszik a vízen.

1599187262
A General Dynamics cég Bluefin típusú, távolról irányított tengeralattjárója az ICEX 2016 gyakorlaton.

Az alaszkai Deadhorse repülőteréről útnak induló gép szerencsésen végrehajtotta az úttörő feladatot: ez volt ugyanis az első olyan bevetés, amikor az alaszkai Elmendorf-Richardson Egyesített Légibázis repülőgépével sarkvidéki utánpótlást juttattak célba ejtőernyővel. Ennek során nyolc konténerben közel hat tonna felszerelést és utánpótlást dobtak le a legészakibb (igaz, csak ideiglenes) amerikai katonai bázisra. A sikerhez persze az is kellett, hogy még a légitámaszponton, biztonságosan, szimulátor segítségével gyakorolják be, milyen problémák várhatók a sarkvidéki repülés során és azokat miként lehet elhárítani a négyhajtóműves stratégiai szállítógép pilótafülkéjében.

1599187262
Kutatások a mélyben

A haditengerészek és hajóik nem csupán az extrém körülmények közötti hadviselést gyakorolják ilyenkor, hanem komoly tudományos kutatómunkát is végeznek. 2016-ban például rövid hatótávolságú, víz alatti akusztikus kommunikációs kísérleteket is végrehajtottak. Egy speciális hangsugárzó eszközt a vízbe 25, 50 és 138 méterre leengedve több frekvencián (950, 2800 és 405 Hertz) jelsorozatokat küldtek ki, melyeket az 1500 és 3000 méterre elhelyezett speciális víz alatti mikrofonokkal fogtak. A rögzített jeleket elemezve a tudósok arra voltak kíváncsiak, hogy mekkora a jelveszteség, hogyan alakul a jel és a zaj aránya a frekvenciák, a mélységek és a távolságok változtatásával.

1599187262
Mint a kísérletek során kiderült, 50 méteres mélységben egy olyan vízréteg húzódott, mely komolyan befolyásolta a hangok terjedését. Emellett a térség víz alatti akusztikus viszonyait modellező szoftverről is kiderült: ami a szervereken működő modell volt, az a valóságban teljesen másképp funkcionált.
1599187262
Fotó: internet