Jön a billenőrotoros konvertiplánok harmadik generációja
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2013. április 17. 17:44Az amerikai Bell Helicopter cég április 10-én bemutatta Bell V-280 Valor névre keresztelt harmadik generációs, billenőrotoros repülőgépét.
Azt, hogy a Bell Helicopter milyen indokok alapján sorolja billenőrotoros koncepcióját harmadik generációsnak, nem közölték. Napjainkban az egyetlen, ilyen elven működő, sorozatban gyártott repülőeszköz a V-22 Osprey. Valószínűleg a cég ezt a típust tartja második generációsnak és ezek alapján nem kizárt, hogy a Bell Helicopter az XV-3 és XV-15 gépeket tartja első generációsnak, amelyeket az 1950-1970-es években fejlesztettek.
Napjainkban az amerikai cég az olasz Agusta Westland-del közösen dolgozik az AW609 (Bell/Agusta BA609) billenőrotoros gép fejlesztésén, amit a civil piacra szánnak. Az új konstrukció legszembetűnőbb változása, hogy a hajtóműveket fixen rögzítik, aminek eredményeképpen a billenő részben a rotorok kapnának helyet. A kialakításnak köszönhetően könnyebbé válik a ki- és beszállás, valamint megnő az ajtólövész lehetséges tüzelési tartománya.
A Valort behúzható futóművel, valamint a gép mindkét oldalán egy-egy közel 2 méter széles ajtóval látták el, ami megkönnyíti a deszantosok be- és kiszállását. Szembetűnő eltérés a V-kialakítású függőleges vezérsík, amely nagymértékben stabilizálja a gép repülését repülőgép üzemmódban.
A Bell Helicopter két verziót mutat be a Valor honlapján: szállító és csapásmérő. A szállító gép 11 felfegyverzett katona vagy különféle terhek szállítására alkalmas (a terhelhetőséggel kapcsolatban nem közöltek információt). A csapásmérő változat lehet az AH-64 Apache váltótípusa.
tartalmat…