Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Öreg repülőgép új élete

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2015. január 3. 12:16

A brazil haditengerészet egészen érdekes felújítással és átépítéssel ad új feladatot négy öreg szállító repülőgépnek. Az amerikai haditengerészettől 26 éve leselejtezett, repülőgép-hordozóról is indított Grumman C−1A Trader szállítógép mint korai légtérfelderítő és ellenőrző radarrepülőgép áll majd szolgálatba Brazíliában. A gépeket az arizonai sivatagban, a Davis-Monthan légbázison tárolták eddig.

Bár jelenleg a jóval modernebb Grumman E-2C/D Hawkeye típusokat használják AWACS-gépként több haditengerészetnél és légierőnél is, a brazíliai haditengerészet zászlóshajóján, a NAe São Paulo (A-12) repülőgép-hordozón ezek nem használhatóak. A lift mérete és a katapultok ereje csak a kisebb méretű és tömegű gépek használatát teszik lehetővé.

1595985359

A volt Traderekből nyolc példányt az amerikai Marsh Aviation modernizálja S-2 Turbo Tracker változatra, melynek során a gépek új, modern avionikai eszközöket, digitális műszerekkel felszerelt pilótafülkét és Honeywell TPE-331 gázturbinás hajtóműveket kapnak. A nyolc gépből négyet hordozófedélzeti szállító és légi utántöltő feladatokra építenek át, négy másikat viszont KC−2 légtérellenőrző repülőgépnek. A KC−2-esek képesek lesznek levegőben üzemanyagot is felvenni.

Az átépítés nagyságát jelenti, hogy a darabonként 32 ezer dollárért vásárolt gépeket 167 millió dollárért újítják fel és építik át. Bár gép lelkét, azaz a fedélzetre kerülő radarrendszer és a munkaállomások szállítóját nem nevezték meg, de azt tudni lehet, hogy az átépítésben részt vesz az izraeli Elbit amerikai leányvállalatához tartozó M7 Aerospace is, amely 107 millió dollárt kap majd munkájáért. A nyilvánosságra került képek szerint a gép törzse alá kerül majd a radardóm, a rendszereket kezelő két specialista pedig a pilótafülke mögött kialakított két munkaállomáson dolgozik majd.

1595985360

A tervek szerint az első KC−2 prototípus 2017 novemberében száll majd fel és az első átalakított gépet 2018 decemberében veheti át a brazil haditengerészet. A KC2-eseket és a szállító-/légi utántöltő gépeket az 1. szállító- és radarfelderítő század (VEC-1) üzemelteti majd Sao Pedro d’Aldeia repülőteréről.