Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

RC-135U – valaki nem mond igazat

Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) |  2015. április 16. 15:21

Április hetedikén az orosz légierő Kalinyingrádban készültségi szolgálatot ellátó, felfegyverzett Szu-27 Flanker vadászrepülőgépe elfogta a Lengyelországtól északra, a Balti-tenger felett, nemzetközi légtérben repülő, az amerikai légierő állományába tartozó, 64-14849 lajstromszámú Boeing RC-135U elektronikai felderítő repülőgépet. Az öreg négyhajtóműves a nagy-britanniai Mildenhall repülőteréről indult el feladata végrehajtására. Ez az a pont, amíg mind az amerikai, mind az orosz fél egyetért.

Az amerikai védelmi minisztérium szerint a Szu-27-es hátulról, nagy sebességgel közelítette meg az amerikai felderítőgépet, majd két esetben veszélyesen közel repült el a gép mellett. Az amerikai értékelés szerint az orosz pilóta „vakmerő" és „nem professzionális" módon viselkedett az esemény során.

1595991373

Orosz részről természetesen gyökeresen ellentétesen látják április hetedikét. Az orosz védelmi minisztérium szóvivője, Igor Konasenkov altábornagy szerint szó sincs a két gép közötti ütközésveszélyről. A hivatalos orosz álláspont szerint az amerikai RC-135U-t azután fogták el és azonosították, miután azt az orosz légvédelmi radarok a Balti-tenger felett közeledő, nem azonosított repülőgépként észlelték és követték. Orosz állítás szerint az amerikai gép kikapcsolt válaszjeladóval (transzponderrel) az orosz határ felé repült. A Szu-27-es és az RC-135-ös találkozásánál orosz vélemény szerint vészhelyzet nem történt, az elfogás rutinszerűen zajlott le. Az orosz vadászgép többször megközelítette és körberepülte az amerikai felderítőgépet, azonosította, majd leolvasta annak lajstromszámát és a típussal együtt rádión közölte az orosz légvédelmem illetékes központjával.

A dolog érdekességét növeli, hogy a Flightradar24.com weblap adatai szerint az amerikai felderítőgép bekapcsolt S-üzemmódú válaszjeladóval repült, melyet a weblapot valós idejű információkkal ellátó ADS-B vevőhálózat is észlelt. Ezek szerint a gép az AE01D5 transzponderkóddal és a “TELEX97" hívójellel repült. Rádióamatőrök észlelései szerint az RC-135 végig rádiókapcsolatban volt a légiirányítással és rendszeresen közölt információkat a 243.0 MHz-es Military Air Distress (MAD) frekvencián is, melyet az orosz katonai légiirányítás is folyamatosan figyel.