Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Spanyolország is beszállna az új európai közös vadászrepülőgép-projektbe

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2018. december 17. 16:54

Spanyolország is szeretne beszállni a Németország és Franciaország által indított projektbe, melynek célja egy új generációs fegyverrendszer (New Generation Weapon System, NGWS), azaz egy 21. századi, európai harcászati repülőgép kifejlesztése.

https://www.jetfly.hu/egyeb-repulos-hirek/spanyolorszag-is-beszallna-az-uj-europai-kozos-vadaszrepulogep-projektbe

A spanyol védelmi miniszter hivatalosan is jelezte már a csatlakozási szándékot a francia és német partnereknek. A spanyol kormány a csatlakozás részleteinek kidolgozására a következő két évre már el is különített 25 millió eurót. A tervek szerint az NGWS (egyelőre nem találtak neki valami szebb fantázianevet) 2040-ben váltaná le az addig szolgáló Typhoon-okat (Eurofighter) és Rafale-ket (Dassault Aviation).

Pillanatnyilag két projekt is létezik az új európai vadászgép létrehozására: a francia-német NGWS és a brit Tempest. A spanyol védelmi minisztérium meg van győződve arról, hogy a két-két program végül egyesülni fog, tekintettel a fejlesztéséhez szükséges hatalmas beruházásokra.

1599197282
Az NGWS „hagyományos", azaz ember vezette repülőgép lenne, amely a feladatait a különböző rendeltetésű robotrepülőgépekkel és drónokkal együttműködve végezné el. Az NGWS-t számos rendszerrel integrálják, beleértve a hosszú repülési időtartamú FCAS (Future Combat Air System) közepes hatótávolságú UAV-ot (amelynek fejlesztésében Spanyolország 23%-os részesedéssel vesz részt), valamint műholdakkal és szárnyasrakétákkal is együtt tud majd működni.

A spanyol légierő 2025-ig kénytelen lesz leváltania a Kanári-szigeteken állomásozó 20 darab FA-18-asát, 2030-ig pedig további 65 darab repülőgépe öregszik ki az aktív szolgálatból. Az NGWS-programhoz történő csatlakozás ötlete három héttel azután vált nyilvánossá, hogy a spanyolok bejelentették az F/A-18 Hornetek lecserélésének tervét. A váltáshoz szóba jöhető programok már futnak a Dassault és az Airbus neve alatt, de az angol Tempest program is képbe került, amelyben többek között a BAE Systems, Leonardo UK, MBDA és Rolls-Royce cégek vesznek részt. A spanyolok szempontjából a döntő érv a hazai ipar részesedése lesz a váltótípus kiválasztásakor.

2025-re tervezik az új vadászgép-koncepció bemutatását, és 2030-ig a repülőgép prototípusa is elkészülne. A vadászgép üzembe helyezése várhatóan a 2040-2045 közötti időszakban várható.

Belgium várhatóan a berlini, párizsi és madridi konzorcium tagja lesz. Annak ellenére, hogy Spanyolország szerint a két európai program a jövőben egyesülni fog, számos szakértő nem ért egyet ezzel. Véleményük szerint a Nagy-Britannia által vezetett projekt, amelyhez feltehetően Svédország, Olaszország és Hollandia csatlakozik majd, az egyesülés helyett inkább vetélytársként fog fellépni.