Új hajtóművel repült az An-178-as
Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu | 2016. február 14. 14:12A VKontakte közösségi portálon jelentette be az Antonov repülőgépgyártó vállalat, hogy február 5-én, Kijevben sikeres próbarepülést hajtott végre az UR-EXP lajstromjelű, 001-es oldalszámú, An-178 szállító repülőgép úgy, hogy a bal hajtóműve az újonnan fejlesztett D-436-148FM volt. A repülőgép 27 percet töltött a levegőben.
A 2015. május 7-i első felszállása óta az An-178 közel 40 felszállásból 107 óra levegőben töltött időt teljesített. A D-436-148FM típusú erőforrás megérkezéséig annak elődjével, a D-436-148 hajtóművel repült – ezt a típust rendszeresítették az An-148/158 utasszállítókon is.
A D-436-148FM hajtóművet az ukrán Motor Szics és az Ivcsenko-Progressz gyárak közösen fejlesztették, kimondottan az An-178 teherszállító repülőgéphez. A D-436-148FM gyártása egy év csúszással, 2015 december 9-én kezdődött meg.
A D-436-148FM alapjául a D-436-148 szolgált, ám annál jóval csendesebb, alacsonyabb a káros anyag kibocsájtása és mindezekhez 64,5 kN-ról 77,2 kN-ra megnövekedett tolóerő járul.
A zajszint csökkenését a hajtómű burkolatának hangelnyelő kialakítása is segíti. A régi hajtómű üreges kialakítású ventilátor-lapátjai helyett az új hajtóműbe széles profilú lapátokat szereltek és a keresztmetszetet is növelték, ezzel jelentősen fokozták az egységnyi idő alatt átáramló levegő mennyiségét. A turbinarész változatlan maradt, azonban a hátsó felfüggesztésen változtzattak és a segédberendezések meghajtásán is módosítottak.
A típusjelzés betűjeleivel tisztelegtek Fedor Mihajlovics Muravcsenko előtt – ő volt a Progressz főkonstruktőre, egyben a műszaki tudományok doktora, egyetemi professzor, az Ukrán Tudományos Akadémia tagja, számos kitüntetés és cím birtokosa. Vezetésével fejlesztettek és gyártottak hajtóműveket olyan repülőgépekhez, mint a Jak-42, An-72, An-74, An-124 Ruszlán, An-225 Mirija, An-140, Tu-334, Be-200, Jak-130, An-74TK-300, An-70, An-148.
Fotó: Vaszilij Kuba/spotters.net.ua