Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Vezető nélküli tehergépjárműveket tesztel az amerikai tengerészgyalogság

Szöveg: honvedelem.hu / haborumuveszete.hu |  2012. augusztus 30. 20:04

Az amerikai tengerészgyalogság befejezte azt a kísérletet, mely során vezető nélküli tehergépjárműveket vegyítettek hagyományos, emberek által vezetett gépjárműoszlopba, mely a technológia jövőbeni, szélesebb körben történő alkalmazása előtt kövezi ki az utat.

A Cargo UGV (vezető nélküli szárazföldi teherjármű) néven ismert tesztek keretében az Oshkosh Defence két járművet szerelt fel a TerraMax technológiával. A kutatás célja az volt, hogy megállapítsák vajon képesek-e a „robot" tehergépjárművek hagyományos, ember által vezetett gépjárművek között konvojban üzemelni, és ha igen, akkor hogyan. A kísérlet ötletét számos, halálesettel végződött hagyományos konvojt ért támadás hívta életre.

„Ha képesek lennénk a tengerészgyalogosokat ilyen robottal vezérelt szállító járművekkel a célterületre juttatni, akkor először is csökkenthetnénk a sérülések számát, másodszor pedig több haditengerész maradna a különböző helyszíneken történő bevetésekre" – nyilatkozta Warren Watts százados, logisztikai tiszt a hónap elején Las Vegas-ban megrendezett Vezető Nélküli Gépjárművek Szövetségének nemzetközi konferenciáján. „A technológia alkalmazása logisztikai- és katonai erősokszorozóvá válhat" – tette hozzá a százados.

1595940905
A US Marines és az Oshkosh három „meghatározott műszaki kiértékelést" hajtott végre a virginiai Fort Pickettben, a pennsylvániai Gascolában, valamint a floridai Eglin légibázison. Az utolsó kísérlet során a tengerészgyalogosok két önrendelkezésű robotjárművet, valamint egy parancsnoki- és ellenőrző járművet irányítottak hagyományos, katonák által vezetett gépjárműoszlopon belül.

„Az általános tapasztalatok nagyon pozitívak voltak" – mondta Watts majd hozzátette: „a rendszer felhasználóbarát módon igazából azt tette amit tennie kellett".
A robotok által vezérelt gépjárművek nem tértek le az útról, elkerülték az akadályokat, egy sávban haladtak, tartották sebességüket és bár „nem pontosan úgy vezettek, mint ahogyan az emberek", de a rendelkezésünkre álló robottechnológia mai szintjének megfelelően végezték a feladatokat – számolt be Watts százados.
A tesztelők megismerték a parancsnoki- és ellenőrző rendszert, amely más típusú gépjárműbe építve 3-5 robotvezérelt jármű egyidejű irányítását tenné lehetővé a tengerészgyalogosok számára.

Az Oshkosh képviselőinek elmondása alapján a vezető nélküli járműre szerelt elektromos érzékelők virtuális képet alkotnak a körülötte lévő világról. Ha például a jármű elé ember vagy akár állat lép, a fékek működésbe lépnek.
A tengerészgyalogosok tesztjei során a vezető nélküli járművek haladási sebessége a 60 kilométer/órát is elérte.
A rendszert egyébként úgy tervezték meg, hogy bármilyen szárazföldi katonai járműbe beépíthető legyen anélkül, hogy annak szállítótere, szállítási kapacitása csökkenne, nyilatkozták az Oshkosh szakemberei. A végső cél egy olyan, helytakarékos módon beépíthető rendszer kifejlesztése, mellyel a jármű ember által vagy robot üzemmódban is bevethető, alkalmazható lesz.

„Az Oshkosh a kísérlet során használt TerraMax prototípus rendszert néhány héten belül beépítette a gépjárművekbe. Bár a rendszer jól vizsgázott a tesztek során, a technológia katonai felhasználása jelenleg még nem tisztázott" – jegyezték meg a cég szakemberei.

„Természetesen szeretnénk tovább folytatni a technológia fejlesztését és tesztelését, hogy lássuk hová fejlődik és milyen lehetőségeket tartogat" – mondta Watts, majd végül hozzátette: „Bár nincs hivatalos program ilyen típusú rendszerre, az amerikai tengerészgyalogság érdeklődik iránta."

</p>