Akik már nem öregszenek meg
Szöveg: Révész Béla | 2020. március 28. 16:27Amikor már azon fanyalogtunk, hogy a Nagy Háborúhoz óvatosan nyúlnak a rendezők és a producerek, hirtelen előpattan Peter Jackson, és az arcunkba nyom egy másfél órás döbbenetet, mindezt úgy, hogy eredeti felvételeket használ. Az Akik már nem öregszenek meg félelmetes és felkavaró alkotás, kötelező dokufilm, melynek végén garantált a csend.
Néhány éve több ismeretterjesztő csatornán is futott a Háború színesben című angol dokumentumfilm. Az eredeti színes felvételeket gyűjtött össze a 2. világháborúból, s valóban, a borzalmat egészen más aspektusból láthattuk így, mint a megszokott fekete-fehér kockák segítségével. Peter Jackson az első világégéshez nyúlt hozzá ilyen módon. Ő nem tudott színes felvételekből válogatni, de ami hiányzott a korabeli technikából, azt megoldotta a maival. Olyan módon rekonstruálta és színezte ki a képkockákat, hogy tátva maradt tőle a száj. A megmunkált, több mint száz éves felvételek mintha ma készültek volna, a megfakult szereplők (akik maguk a katonák) hirtelen ismerőssé, napjaink emberévé válnak.
A film legnagyobb erőssége, hogy a digitális felújításon túl nem akar pluszt hozzáadni önmagához. A felvételek a katonákat ábrázolják, a mindennapokat és a harctereket, mosolyt és könnyet, hitet és kétségbeesést. Mindezt olyan elemi erővel, amelyet éppen a valóság, az eredetiség hitelesít. Jackson mintegy hatszáz órányi anyagból válogatta össze filmjét, olyan közelségbe hozva a háborút, amilyenre eddig nem nagyon akadt példa. A színes és fekete-fehér felvételek közötti kontraszt annyira erős, hogy néha olyan érzésük van, mintha valami szürreális mesébe csöppentünk volna. Helyesebben mondva rémmesébe, mert a borzalmas vég még azokban a kockákban is kódolva van, amelyeken mosolygó, cigarettázó katonákat látunk.
Jackson maga azt mondta a filmjét népszerűsítő kampány során, hogy alkotásával az első világháborúban szolgált generáció előtt tiszteleg, főszereplővé téve a legautentikusabb és leghitelesebb embereket: magukat a katonákat. Célját maradéktalanul elérte. Az Akik már nem öregszenek meg valóban az egyik legőszintébb és legfájdalmasabb film lett a témában, s dokumentum vonal pedig csak erősít grandiózusságán. Nincs még külön narráció sem, nem is kell, a képek és az elmesélt sztorik annyira önmagukért beszélnek, hogy egy esetleges alámondás csak rontana a hatáson. A dokumentumfilm talán nem is igazán helytálló ebben az esetben, a háborús reality talán inkább, a szónak nem elcsépelt és lejáratott értelmében. A látvány töménysége és a technikai felújítás zsenialitása egyszerre okoz óriási élményt és egyre nagyobb lehangoltságot. Látni a tréfálkozó, pihenő katonákat, akik talán még nem tudják (de a néző igen), hogy a biztos halálba indulnak a következő rohammal, sok minden, csak nem klasszikus moziélmény. És hogy kétségeink se legyenek, Jackson megmutatja a holttesteket is, ugyanazzal a technikával, ahogy a cigarettára gyújtó bakát: hagyva a képet mesélni. Minden szuperprodukciónál nagyobb a hatása, s nem csak az akkor és ott harcolóknak állít méltó emléket, de bennünket, mai nézőket is megtanít arra, amelyre az írott szó és a hangzatos reklámmondatok sem képesek. Tiszteletre és emlékezésre.
A digitalizálás révén Jackson filmjével egy teljesen új világba nyerhetünk bepillantást. Bár egyáltalán nem biztos, hogy ezt a látványt sokáig akarjuk nézni. Fájdalma szívbe markoló, empátiánk teljes, a film végi elnémulásunk pedig teljesen jogos.
Akik már nem öregszenek meg
(They Shall Not Grow Old)
Rendező: Peter Jackson
Vágó: Jabez Olssen
Videó