Halott jövő – Mel Gibson: Apocalypto
Szöveg: Révész Béla | 2020. április 26. 17:40Gibson mesterművét sokat bírálták „öncélú” brutalitása miatt. Pedig éppen az erőszak ábrázolása szükséges a film végének érzelmi feldolgozásához. Az Apocalypto monumentális alkotás a teljes hiábavalóságról és arról, mennyire aprócska az ember, még ha óriásnak is képzeli magát.
Harmadik „nagy" filmjét rendezte meg Mel Gibson 2006-ban az Apocalyptóval. A Rettenthetetlennel stílust teremtett direktor a Passióban járatta csúcsra a látványt, amit nem biztos, hogy akartunk látni, de muszáj volt, s azóta se merünk másképpen gondolni arra a történetre. Az Apocalyptóban aztán kihasználta az ismeretlen misztikum iránti rajongást: a maja kultúrát hozta be témának, annak minden szépségével és brutalitásával.
Az Apocalypto történelmi film, s bár sok hibája van a hitelesség terén, Gibson ezt általában egy vállrándítással elintézi. Ahogyan a Braveheart esetében, ezúttal sem rendhagyó kultúrelőadást akart tartani, inkább egyfajta vanitatum vanitasként mutat be egy történetet, amelynek törvényszerűen nem lehet happy endje.
A mester a jól bevált receptet követi. Adott egy idilli környezet, egy olyan csoporttal a középpontban, amelynek nincsen különösebb baja a világgal, s egyetlen vágya, hogy ez így is maradjon. Ízelítőt kapunk egy kis maja törzs mindennapjaiból, a vadászatról (persze a Gibson-féle brutalitással nyakon öntve), arról, hogyan hergelik egymást a fiatalok, miként élnek családi életet, mindezt rengeteg humorral és már-már földi paradicsomként tálalt környezettel, indián bölcsességekkel és az elmaradhatatlan, minden indiános filmben kötelező tábortűz-tánccal. Aztán, ahogy Gibson már a Rettenthetetlenben megmutatta, jönnek a gonoszok, és a bájos mese irányítását átveszi a nyers, brutális, mindenre kiterjedő erőszak, vérontás, fizikai és lelki terror. A direktor ehhez kiválóan ért: az öldöklés, a magára hagyott gyerekek drámája, a barlangüregben kuporgó terhes nő, a törzse pusztulását, apja kivégzését végignézni kénytelen Jaguár Mancs tehetetlensége láttán rögtön elmegy a néző kedve a nasizástól, s vissza sem jön egy darabig. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, Gibson mennyire újított műfajt a Rettenthetetlennel, majd ábrázolásmódjával mekkora döbbenetet okozott a Passióban. Az Apocalyptóban még tovább megy az erőszak vászonra álmodásában, de egy pillanatig sem öncélúan. Egy korszakot ábrázol, ahol a brutális halál a mindennapok szerves része volt, legyen az egy tapír leölése az erdőben, vagy a piramis tetején lévő kőoltáron élő testből kiszaggatott, még dobogó szív látványa. Minden erőszakos jelenetnek (bőven van) pontos helye és funkciója, teljesen érthető szerepe van a filmben, így nehezen bogozható ki azon ítészek véleménye, akik szerint Gibson egy perverz, erőszakfétises félbolond, aki imád a belekben pancsolni, s művészi ars poeticája nagyjából ki is merül ebben. A nyers erőszak két órás hullámzása éppen a film végével nyer értelmet. A spanyol hódítók hajóinak látványa döbbenti rá főhősünket (és bennünket is), hogy mennyire nevetséges és kisstílű volt a törzsek közötti háborúskodás, a saját sorsformálásba vetett hit, a vérontás, a sok ezer emberáldozat olyan isteneknek, akikről az új jövevények életükben nem hallottak, ellenben a sajátjuk nevében pár év alatt leigázzák és gyakorlatilag kiirtják az őslakókat. A világ, bármennyire is kegyetlen volt, legalább a maják világa volt. Az Apocalypto vége azonban nem megnyugvást vagy katarzist hoz, hanem óriási ürességet: a hiábavalóság drámáját láttuk, a küzdelem feleslegességét, a történelem pofonját, amely ráébreszti az embert, mennyire aprócska porszem, s hogy mindaz, amit ő teljességnek gondolt, saját, óriási univerzumának, globálisan és történelmi léptékkel nézve valójában a mikrokozmosz láthatatlan, aprócska lényegtelensége csupán. Kegyetlen befejezés, amiből még a remény morzsája is hiányzik.
Az Apocalypto gyönyörűen hátborzongató film. Egyfelől Gibson valóban közel hozza a nézőhöz egy kihalt civilizáció mindennapjait, másfelől bevetette teljes művészi és technikai arzenálját annak érdekében, hogy hihetővé is tegye azt – de szórakoztasson is közben. Lenyűgöző látvány, a Passió után ismét egy holt nyelven megszólaló film (BAFTA- és Golden Globe-jelölésen is a legjobb idegennyelvű film kategóriában indult), gyönyörű operatőri munka, félamatőr, ismeretlen, ettől hiteles színészek, s persze az a naturalista erőszakábrázolás, amit éppen Gibson emelt erre a színvonalra, és amivel felesleges vitatkozni.
Míg a Passió döbbenetes erővel mutatja be az értelmet nyert szenvedést, addig az Apocalypto annak fonákjaként is értelmezhető. A teljes nihilt és feleslegességet ábrázolja megdöbbentő intenzitással, mellbevágó brutalitással, érthető módon. Ha valamikor aktuális, napjainkban nagyon is az. Pont azt mutatja be, hogyan tud darabokra hullani az a világ, amelyet biztonságosnak és stabilnak hittünk, s hogy mennyire nevetségessé válnak addigi konfliktusaink egy olyan külső erő megjelenése esetén, amellyel szemben teljesen tehetetlenek vagyunk.
Apocalypto (2006)
Rendező: Mel Gibson
Forgatókönyvíró: Mel Gibson, Farhad Safinia
Zeneszerző: James Horner
Operatőr: Dean Semler
Vágó: John Wright
Szereplők: Rudy Youngblood, Dalia Hernandez, Jonathan Brewer, Raoul Trujillo
Premier: 2006. december 8. (Kanada)
Magyarországi bemutató: 2006. december 28.